Ryanair retalla operacions a França, Alemanya, Àustria i els països bàltics per la pujada de taxes
La companyia irlandesa traslladarà part de la seua capacitat a mercats amb costos més baixos com Itàlia, Polònia o el Marroc

Ryanair està abandonant rutes i aeroports no sols a Espanya, sinó també en diversos països europeus —com França, Alemanya, Àustria i els tres bàltics— amb un argument comú: l’augment de taxes i impostos aeroportuaris.
En les últimes setmanes, la companyia ha anunciat retallades d’operacions a França, Alemanya, Àustria, Estònia, Letònia i Lituània, a més dels ajusts previstos per a Espanya, en considerar “anticompetitives” les tarifes que cobren els gestors aeroportuaris.
Segons Ryanair, part de la seua capacitat es traslladarà a països amb taxes més baixes i més potencial de creixement, com Itàlia —excepte Roma, on també reclama una reducció de costos—, Suècia, Hongria, Polònia, Eslovàquia, Albània i el Marroc.
Retards en el lliurament d’avions
Fonts del sector apunten, però, que la retallada respon també a la falta d’aeronaus. Tant Airbus com Boeing acumulen retards en les entregues, i això obliga Ryanair, que disposa de 636 avions, 610 dels quals són Boeing, a concentrar-se en els aeroports més rendibles i amb més ocupació.
Altres fonts afigen que la desaparició o reducció d’ajudes regionals per a la promoció turística també influïx en el replantejament de la xarxa.
Retallades a Espanya
En el cas d’Espanya, el segon mercat més important per darrere d’Itàlia, la companyia de baix cost ha anunciat ja una retallada de tres milions de seients i pressiona Aena perquè reduïsca les taxes, especialment als aeroports regionals.
A la clausura de les operacions a Valladolid i Jerez, s’hi afig el tancament de la base de Santiago i l’abandó de Tenerife Nord i Vigo este hivern, així com el final de l’activitat a Astúries l’estiu vinent.
França, Alemanya i Àustria, entre els més afectats
A França, Ryanair deixarà d’operar en tres aeroports (Bergerac, Brive i Estrasburg) i eliminarà 25 rutes este hivern, amb una reducció de 750.000 places, el 13% de la seua oferta. També disminuirà la capacitat un 8% a París-Beauvais, un 9% a Marsella i un 4% a Toulouse.
A Alemanya, reduirà 800.000 places, un 10% de la seua oferta hivernal, i cancel·larà 24 connexions per l’alt cost d’accés en aeroports com Berlín, Hamburg o Colònia.
A Àustria, eliminarà tres avions i tres rutes des de Viena (Billund, Santander i Tallinn), després de l’augment del 30% en les taxes des de la pandèmia.
Reduccions als països bàltics
A Riga (Letònia), Ryanair reduirà un 20% la capacitat (160.000 seients) i cancel·larà set rutes internacionals. A Lituània, mantindrà l’activitat estancada per la pujada de tarifes a Vílnius (30%) i Palanga (7%). I a Estònia, on els costos han augmentat un 70%, retallarà un 40% la seua capacitat este hivern.
La companyia assegura que, si no hi haguera pujades de taxes, duplicaria l’oferta fins a 7,6 milions de seients en els tres països.
Conflicte obert a Roma
Tot i que Itàlia continua sent el seu mercat principal, Ryanair manté un pols amb l’Ajuntament de Roma per l’increment de taxes previst per al 2028. Reduirà la base de Fiumicino de 17 a 16 avions i limitarà l’activitat a Ciampino a 65 vols diaris, la meitat dels que assegura que podria operar.