Rússia acusa Ucraïna d’entorpir el procés de pau pel descarrilament de dos trens al país
Un pont s'ha afonat a Briansk quan hi passava un camió, que ha caigut damunt d’un tren de passatgers que cobria la ruta entre Klímovo i Moscou
Rússia ha acusat este diumenge Ucraïna d’intentar torpedinar el procés de pau entre els dos països després del descarrilament de dos trens la nit d'este dissabte en les regions frontereres de Briansk i Kursk. La considera responsable de l'incident i de la mort d'almenys set persones mortes i desenes de ferits.
A Briansk, un pont es va ensorrar quan hi passava un camió, que va caure damunt d’un tren de passatgers que cobria la ruta entre Klímovo i Moscou. Set persones han mort, inclòs el conductor del camió, i hi ha prop de setanta ferits, entre ells tres xiquets. Poc després, un altre pont s'ha desplomat a Kursk al pas d’un tren de mercaderies i el comboi va caure sobre una carretera. En este cas, han resultat ferits el maquinista i dos ajudants.
Els incidents s’han produït en la vigília de la segona ronda de negociacions entre Moscou i Kíiv, que ha de començar este dilluns a Istanbul. Per això, diversos responsables polítics russos han assenyalat directament Ucraïna. “La voladura del pont i el descarrilament del tren de passatgers a Briansk demostren que Ucraïna està governada per una organització terrorista”, ha assegurat el senador Andrei Klixas en el seu canal de Telegram.
Les autoritats russes consideren que es tracta d’actes terroristes. La portaveu del Comité d’Investigació de Rússia, Svetlana Petrenko, ha confirmat que s’han obert diligències per este motiu. Al mateix temps, el president rus, Vladímir Putin, ha estat informat “pràcticament tota la nit” pel Servei Federal de Seguretat (FSB) i el Ministeri d’Emergències, segons el Kremlin.
Ucraïna nega els fets i parla de falsa bandera
Des de Kíiv, han negat qualsevol implicació i acusen Moscou de muntar una operació de falsa bandera. El cap del Centre contra la Desinformació d’Ucraïna, Andrí Kovalenko, ha afirmat que “no és la primera vegada que Rússia recorre a estes tàctiques per a justificar noves ofensives i bloquejar el diàleg”.
El president ucraïnés, Volodímir Zelenski, ha confirmat que hi haurà una delegació ucraïnesa a Istanbul, cosa que estava en dubte fins ara. Kíiv considera que estos atacs podrien ser un pretext de Rússia per a evitar el diàleg en el marc de les negociacions de pau.