Putin arriba a la Xina per a reunir-se amb Xi pocs dies després de Trump

L'agenda estarà centrada en la situació a l'Orient Mitjà, la guerra a Ucraïna i possibles acords en matèria energètica

Algunes imatges de Putin en arribar a la Xina

El president rus, Vladímir Putin, ha arribat este dimarts a Pequín per a iniciar la seua 25a visita a la Xina, menys d'una setmana després que el mandatari estatunidenc, Donald Trump.

Durant la visita d'estat de dos dies de Putin, es reunirà dimecres amb el seu homòleg xinés, Xi Jinping, amb una agenda centrada en la situació a l'Orient Mitjà, la guerra a Ucraïna i possibles acords en matèria energètica.

El viatge coincidix amb el 25é aniversari del Tractat de Bon Veïnatge, Amistat i Cooperació entre la Xina i Rússia, en un moment en què Pequín i Moscou presenten la seua associació com un factor d'"estabilitat" en l'escenari internacional, segons ha declarat Putin.

En vespres d'aterrar a la Xina, Putin va difondre un missatge adreçat al poble xinés en què va qualificar Xi de "bon amic" i va assegurar que les relacions entre tots dos països han assolit un nivell "sense precedents". A més, el líder rus va afirmar que els contactes personals amb el mandatari xinés ajuden a desenrotllar "els plans més ambiciosos" i a dur-los a la pràctica.

El president rus va sostenir, així mateix, que Moscou i Pequín exercixen un paper "estabilitzador" en l'escena internacional i va negar que tots dos països actuen "contra algú", en assegurar que treballen "en favor de la pau i el desenrotllament comú".

Segons el Kremlin, Putin i Xi firmaran després de la seua trobada al voltant de quaranta acords, incloses declaracions conjuntes sobre l'enfortiment de la seua associació estratègica i sobre el desenvolupament d'un nou orde internacional. Un dels assumptes de fons serà la guerra a Ucraïna, sobre la qual diversos països europeus continuen reclamant a la Xina que use la influència sobre Moscou per a impulsar una eixida negociada.

Precisament, este dimarts Pequín ha negat informacions publicades pel Financial Times segons les quals Xi va dir durant la recent visita de Trump que Putin podria acabar "penedint-se" d'haver llançat la invasió a gran escala d'Ucraïna. En este sentit, el Ministeri d'Afers Estrangers xinés va qualificar eixe reportatge de "completament inventat".

A parer de la Xina, des de l'inici de la guerra, el país ha mantingut una posició ambigua: ha demanat respecte a la sobirania i integritat territorial de tots els països i, al mateix temps, ha insistit a atendre les "legítimes preocupacions de seguretat" de totes les parts, en referència a Rússia.

En el pla energètic, Moscou espera avançar en qüestions pendents com el projecte Força de Sibèria 2, destinat a augmentar el subministrament de gas rus cap a la Xina. Rússia va subministrar al país asiàtic 101 milions de tones de petroli i 49.000 milions de metres cúbics de gas l'any passat, segons dades difoses per la part russa.

Poc abans de l'inici de la invasió russa a gran escala d'Ucraïna, Xi i Putin proclamaren a Pequín una "amistat sense límits", una fórmula que des d'aleshores ha acompanyat l'enfortiment dels vincles polítics, comercials i energètics entre ambdós països.

També et pot interessar

stats