Primeres mostres dels avanços en la negociació Iran-EUA, com l'alliberament d'actius de Teheran, enmig de declaracions contradictòries

Trump assegura tindre ja el control total d'Ormuz i el primer ministre iranià l'insta a complir el que van acordar a Suïssa i l'advertix que les manifestacions alienes a l'acord "no ajuden a avançar en la negociació"

Una dona camina al costat d'un mural en Teheran
Una dona camina al costat d'un mural sobre els EUA a Teheran / Majid Asgaripour (Reuters)

Les negociacions tècniques a Suïssa entre les delegacions de l'Iran i els Estats Units han conclòs. S'han concretat quatre grups de treball (alçament de sancions, programa nuclear, reconstrucció i desenvolupament econòmic, seguiment i implementació) i ja s'anuncia una nova fase que implicarà un comité d'alt nivell.

De la part de Teheran estaran el president de l'Assemblea Consultiva Islàmica i el ministre d'Afers Estrangers; de la part estatunidenca, almenys el vicepresident J. D. Vance i, com a mediadors, els primers ministres de Qatar i el Pakistan. Ho ha comunicat este dimarts el viceministre d'Afers Estrangers iranià, Kazem Gharibabadi.

Estes manifestacions tenen lloc enmig de certa confusió sobre l'estat real de la crisi, amb fets que contradiuen algunes de les manifestacions de les parts. Gharibabad ha assegurat que els Estats Units han acordat alliberar "immediatament" 12.000 milions de dòlars de fons iranians congelats. Hores abans, J. D. Vance havia condicionat el desbloqueig a avanços en la negociació oberta a Suïssa.

Trump presumix de tindre el "control total" sobre l'estret d'Ormuz

Este dimarts, el president dels EUA, Donald Trump ha assegurat que Washington té el "control total" sobre l'estret d'Ormuz, malgrat la confusió que envolta actualment la situació, ja que Teheran havia assegurat que l'havia tornat a tancar pels bombardejos israelians contra objectius de la milícia Hezbol·là en terra libanesa.

El president iranià, Masud Pezeshkian, ha advertit els Estats Units que “les declaracions que es formulen fora del text acordat [a Suïssa] no ajuden a avançar en les negociacions” i ha demanat a l'administració nord-americana un “compromís ple amb les obligacions acordades” en la reunió.

En compliment del memoràndum signat a Suïssa, este dilluns els Estats Units han autoritzat la venda de petroli iranià durant seixanta dies. És la contrapart de Washington al fet que Teheran vaja a garantir el trànsit per l'estret d'Ormuz i permetre que entren inspectors de l'Organisme Internacional de l'Energia Atòmica.

La llicència de venda exclou expressament transaccions que impliquen persones o entitats de Corea del Nord, Cuba, Crimea i els territoris ucraïnesos sota control prorús. Alhora, continuen vigents les principals sancions econòmiques contra Teheran.

Israel retirarà els reservistes de la frontera nord amb el Líban

D'altra banda, Israel ha anunciat que alliberarà als escamots de reservistes desplegats a les zones del nord frontereres amb el Líban, dins de la treva entre Israel i la milícia proiranià de Hezbol·là, que també ha estat a la taula de les negociacions per al final de la guerra entre els Estats Units i Teheran.

També et pot interessar

stats