Les notícies falses de Facebook les consumeix la gent de dretes, segons un macroestudi als Estats Units

Una investigació duta a terme en més de 208 milions d'usuaris alerta que el 97% de les peces basades en desinformacions circula entre el públic conservador

Meta, propietària de Facebook i altres dues xarxes socials, perd guanys en els primers mesos de l'any
Meta, propietària de Facebook i de dues xarxes socials més, perd guanys en els primers mesos de l'any / À Punt NTC

Un macroestudi dut a terme als Estats Units indica que els usuaris de les xarxes socials políticament conservadors estan més segregats i troben més desinformació en Facebook. El projecte, anomenat OS 2020 Facebook and Instagram Election Study, és el primer d'aquesta classe i, per a dur-lo a terme, setze acadèmics d'universitats estatunidenques s'associaren amb Meta, la matriu de Facebook, per a desenvolupar una investigació independent sobre el que la gent veu en les xarxes socials i com els afecta. Les conclusions s'han basat en l'activitat agregada de 208 milions d'usuaris durant diversos mesos al voltant de les eleccions presidencials del 2020, en què el demòcrata Joe Biden va arrabassar-li la Casa Blanca al republicà Donald Trump.

Les revistes Nature i Science publicaren dijous els resultats diverses investigacions sobre el paper de les xarxes socials en la democràcia estatunidenca. Una d'aquestes, encapçalada per Sandra González-Bailón, de la Universitat de Pennsilvània, aborda la qüestió de si Facebook permet la segregació ideològica en el consum de notícies polítiques. L'informe, segons resumeix la revista, conclou que els internautes políticament de dretes estan "molt més segregats i troben molta més desinformació en la plataforma".

En concret, assenyala l'equip investigador, les dades suggereixen "una clara inclinació conservadora" en l'abast de les notícies que Meta etiqueta com “desinformació”: el 97% dels enllaços d'aquesta classe de peces circula entre audiències conservadores. Per això, destaca que Facebook "està substancialment segregat ideològicament, molt més del que han revelat investigacions anteriors sobre el consum de notícies en internet basades en el comportament de navegació".

L'equip liderat per González-Bailón analitza l'exposició a les notícies durant les eleccions presidencials de 2020 als Estats Units. Així, escruta tot el contingut que el públic podia veure potencialment; el contingut que realment veien en els murs i també amb el qual interactuaven a través de clics, compartir o altres reaccions. La recerca detalla que "la segregació ideològica és alta", i que augmenta a mesura que es passa de l'exposició potencial a l'exposició real i a la participació.

En comparació amb els liberals, la recerca detecta que els usuaris políticament conservadors estaven molt més aïllats en les fonts de notícies i exposats a molta més desinformació. Per això, van assenyalar que existeix una asimetria entre les audiències conservadores i liberals, amb "un racó substancial de l'ecosistema de notícies consumit exclusivament pels conservadors; i la part més gran de la desinformació existeix dins d'aquest racó, que no té equivalent en el sector liberal".

També et pot interessar

stats