La NASA recupera l'exploració de Venus després de 30 anys i anuncia dues noves missions per a 2026

L'objectiu és descobrir per què va convertir-se en "un món infernal", amb temperatures que superen els 400 graus centígrads

Imatge del planeta Venus a partir de les dades de la sonda Magellan
Imatge del planeta Venus a partir de les dades de la sonda Magellan / NASA/JPL (Reuters)

La NASA vol recuperar l'exploració de Venus després de més de tres dècades de mantindre el planeta en l'oblit. Aquest dimecres ha anunciat que hi enviarà dues missions el 2026, Davinci i Veritas, amb l'objectiu de descobrir "per què es va convertir en un món infernal", en paraules de l'administrador de l'agència espacial nord-americana, Bill Nelson.

La comunitat espacial recupera així l'oportunitat de seguir investigant el segon planeta del sistema solar, on la NASA no ha estat en els últims trenta anys, concretament des de 1989. Segons ha explicat l'agència, la primera missió, Davinci, estudiarà en profunditat l'atmosfera de Venus per a comprendre com ha evolucionat, i com i per què és diferent de les atmosferes de la Terra i Mart. També es pretén proporcionar detalls sobre la tectònica i la història volcànica del planeta, així com comprendre la història de l'aigua de Venus.

Veritas, per la seua banda, orbitarà el cos celeste i se centrarà en la topografia del terreny. La missió explorarà a través dels foscos núvols del planeta mitjançant un "poderós" sistema de radar d'última generació per a crear mapes globals en 3D i un espectròmetre d'infraroig per a esbrinar de què està feta la superfície. També mesurarà el camp gravitacional del planeta per a determinar l'estructura de l'interior de Venus amb la finalitat d'oferir una idea més completa sobre els processos geològics passats i presents del planeta, des del nucli fins a la superfície.

Davinci i Veritas formen part de programa Discovery de la NASA, que té com a meta brindar a la comunitat científica l'oportunitat de desenvolupar missions planetàries que aprofundisquen sobre els misteris del sistema solar.

Venus, el planeta "infernal"

L'última missió per a estudiar la superfície de Venus es remunta a 1989, quan la NASA va enviar la nau espacial Magellan per a estudiar la geologia del planeta, encara que la tecnologia d'aleshores "no va poder proporcionar certesa sobre l'origen de moltes de les característiques de la superfície", segons l'equip de JPL-NASA.

D'acord amb l'agència espacial nord-americana, Venus és un planeta similar a la Terra en grandària, massa i composició, però la densa atmosfera de carboni provoca una temperatura de més de 480 graus centígrads en la superfície.