L'Unesco alerta que la xifra de xiquets sense escolaritzar ha pujat al món en sis milions en dos anys
L'organisme defén que l'educació es troba en estat "d'emergència" i que ha parat de créixer
L'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) ha advertit aquest dilluns que actualment el nombre de xiquets i joves sense escolaritzar a tot el món ascendeix a 250 milions, la qual cosa suposa un increment en sis milions des de 2021.
Per a la Unesco, aquest resultat "soscava els objectius de les Nacions Unides en matèria d'educació". Per això, la directora general de l'organisme ha fet una crida als estats perquè es mobilitzen amb celeritat. "El futur de milions de xiquets i xiquetes és a les seues mans", ha sentenciat.
"L'educació es troba en estat d'emergència. Encara que en les últimes dècades s'han fet esforços considerables per a garantir una educació de qualitat per a tots, les dades de l'organització demostren que el nombre de xiquets sense escolaritzar està augmentant. Els estats han de mobilitzar-se urgentment si no volen vendre el futur de milions de xiquets", assenyala la directora general de la Unesco, Audrey Azoulay.
L'augment de xiquets i joves sense escolaritzar es deu en part "a l'exclusió massiva de xiquetes i dones joves de l'educació a l'Afganistan, però també a l'estancament continu del progrés de l'educació a tot el món", segons assegura l'organisme.
La Unesco afirma que si els països compliren les seues metes nacionals de l'ODS 4, 6 milions més de xiquets en edat d'ingressar a l'escola primària participarien hui en l'ensenyament preescolar, 58 milions més de xiquets, adolescents i joves estarien escolaritzats, i s'haurien format almenys 1,7 milions més de docents de primària.
Fa un any, en la Cimera sobre la Transformació de l'Educació de l'ONU, 141 països es van comprometre a transformar els seus sistemes d'educació per a accelerar el progrés cap a l'ODS 4. Entre ells, quatre de cada cinc països es van fixar com a objectiu avançar en la formació i el desenvolupament professional docent, set de cada deu es van comprometre a augmentar o millorar la inversió en l'educació i un de cada quatre es va comprometre a augmentar el suport financer i els menjars escolars. "Aquests compromisos han de reflectir-se ara en accions. No hi ha més temps a perdre. Per a assolir l'ODS 4, és necessari escolaritzar un xiquet cada dos segons d'ací a 2030," explica Audrey Azoulay.
Perquè els països aconseguisquen les seues metes, és necessari que 1,4 milions de xiquets es matriculen anualment en l'educació de la primera infància d'ací a 2030 i que pràcticament es tripliquen els avanços en les taxes de finalització de l'ensenyament primari.
L'informe de seguiment de l'educació en el món de la Unesco de 2023 constata que, des de 2015, el percentatge de xiquets i xiquetes que finalitzen l'educació primària ha augmentat en menys de tres punts percentuals, se situa en el 87%. Al seu torn, el percentatge de joves que acaben l'educació secundària ha augmentat en menys de cinc punts percentuals, són el 58%.
Dels 31 països d'ingressos baixos i mitjans-baixos que mesuren el progrés de l'aprenentatge al final de l'escola primària, el Vietnam és l'únic país en el qual la majoria dels xiquets aconsegueixen una competència mínima tant en lectura com en Matemàtiques.
A escala mundial, les taxes d'alfabetització dels joves van millorar en menys d'un punt percentual. Les taxes de participació dels adults en l'educació (formal o no formal) van disminuir un 10%. Aquest descens es deu principalment a la pandèmia de la covid-19.