L'Iran amenaça França i el Regne Unit pel desplegament militar prop de l’estret d’Ormuz

Teheran advertix que respondrà de manera “ferma i immediata” a l’enviament de vaixells de guerra europeus a una de les principals rutes del petroli mundial

Vaixells a l’estret d’Ormuz, Musandam
Vaixells a l’estret d’Ormuz, Musandam / Reuters

L'Iran ha advertit este diumenge França i el Regne Unit que respondrà de manera “ferma i immediata” al desplegament de vaixells militars prop de l’estret d’Ormuz, després que els dos països europeus anunciaren l’enviament d’unitats navals a la zona per a garantir la llibertat de navegació.

El viceministre iranià d’Afers Estrangers, Kazem Garibabadi, ha assegurat en la xarxa social X que la presència de vaixells francesos, britànics o d’altres països per a donar suport a possibles “accions il·legals i contràries al dret internacional” dels Estats Units a l’estret d’Ormuz “s’enfrontarà a una resposta ferma i immediata”.

El diplomàtic ha defés que “tant en temps de guerra com de pau” només la República Islàmica de l’Iran pot garantir la seguretat en este pas marítim i ha advertit que no permetrà “que cap país interferisca en estos assumptes”.

França i el Regne Unit han anunciat recentment l’enviament de vaixells de guerra al mar Roig i al golf d’Aden per a preparar una futura missió conjunta destinada a reforçar la llibertat de navegació a la regió de l’estret d’Ormuz, una zona afectada per l’escalada del conflicte entre els Estats Units, Israel i l’Iran.

Teheran denuncia una “militarització” de la zona

Kazem Garibabadi ha afirmat que la presència de forces “extraregionals” amb el pretext de protegir la navegació suposa una “militarització d’una via marítima vital” i contribuïx a augmentar la tensió a la regió.

Segons el representant iranià, “la seguretat marítima no es garantix mitjançant exhibicions de poder militar”, especialment per part d’actors que, segons ha denunciat, formen “part del problema” pel suport o el silenci davant de les operacions militars i el bloqueig naval a la zona.

També ha sostingut que l’origen de la inseguretat regional es troba en “l’ús il·legal de la força”, les amenaces contra els estats costaners i el bloqueig imposat sobre ports i vaixells iranians des del passat 13 d’abril.

El viceministre ha reivindicat igualment “el dret de la República Islàmica a exercir sobirania sobre esta via marítima estratègica i determinar el seu marc jurídic”.

Un pas clau per al comerç mundial de petroli

Les tensions al voltant de l’estret d’Ormuz s’han intensificat en els últims dies amb nous intercanvis de foc entre Teheran i Washington malgrat la treva existent. Per este corredor marítim transita aproximadament el 20% del petroli mundial i l’Iran el manté bloquejat des dels primers dies del conflicte.

En este context, l’agència britànica d’Operacions Comercials Marítimes (UKMTO) ha informat este diumenge d’un incident a 23 milles nàutiques al nord-est de Doha, després que el capità d’un vaixell comunicara que havia sigut impactat per un “projectil desconegut”.

Posteriorment, mitjans iranians han informat que el vaixell de càrrega navegava amb bandera dels Estats Units, encara que no han oferit més detalls sobre l’incident.

També et pot interessar

stats