Israel mostra múscul militar i llança nous atacs de manera simultània a Teheran i Beirut
Les Nacions Unides insistixen que no hi havia evidències que l'Iran buscara construir una bomba nuclear, mentre que Netanyahu assegura que atacarà "encara amb més força" el país persa i Hezbol·là
La guerra dels Estats Units i Israel contra l'Iran podria allargar-se en el temps. L'exèrcit de Benjamin Netanyahu ha intensificat este dimarts els atacs cap al país persa i assegura haver bombardejat la reunió del consell on 88 membres es reunien per a elegir el successor del líder suprem Ali Khamenei, assassinat dissabte en l'inici de l'operació batejada pel Pentàgon com a Fúria Èpica. Tot, hores després d'haver llançat el règim iranià este matí dos drons contra l'ambaixada dels Estats Units a l'Aràbia Saudí. Per la seua banda, Washigton ha atacat 1700 objectius navals i aeris iranians, i quasi tots estan destruïts. El president nord-americà, Donald Trump, ha assegurat que la llista d'objectius militars s'estan complint.
Hui Israel ha continuat atacant tant la capital iraniana —Teheran— com la principal ciutat del Líban —Beirut—, segons ha informat en un comunicat castrense. "La Força Aèria Israeliana ha iniciat atacs selectius contra objectius militars del règim terrorista iranià i de l'organització terrorista Hezbol·là", al·lega el text. Així mateix, l’exèrcit de Benjamin Netanyahu ha expandit la presència militar en àrees frontereres dins del sud del Líban, tal com ha confirmat este dimarts un portaveu castrense, en una acció que ha descrit com a defensiva per a evitar possibles atacs de Hezbol·là contra la frontera nord.
Paral·lelament, l'exèrcit israelià ha atacat tres aeroports a l'Iran. Tal com ha informat l'agència Mehr, s'ha vist una fumaguera damunt de l'aeroport internacional de Mehrabad, que, malgrat el nom, s'usa per a vols nacionals i diplomàtics. Ara com ara, es desconeixen els danys que ha patit este aeròdrom. Al mateix temps s'han registrat danys a l'aeroport de la ciutat de Bushehr, en el qual han destruït un avió, segons va informar Press TV. I també ha sigut colpejat l'aeroport de Payam a Karaj, ciutat situada a quilòmetres a l'oest de Teheran.
Mentre Israel intensifica els atacs, hui el director general de l'agència nuclear de l'ONU, Rafael Grossi, ha insistit que l’organisme no ha tingut mai informació que indicara que l'Iran tinguera un pla estructurat per a construir una bomba atòmica. "Hem d'equilibrar les dos coses. Sí, hi ha molts motius de preocupació (sobre el programa nuclear iranià), però no anava a haver-hi una bomba demà ni despús-demà", ha assenyalat.
I és que els Estats Units i Israel han justificat en reiterades ocasions els seus atacs, en part argumentant que l'Iran estaria tractant de fabricar armes atòmiques, cosa que Teheran nega. A la pregunta sobre si l'Iran estava a dies o setmanes de poder construir l'arma, Grossi ha recordat que l'Organisme Internacional de l'Energia Atòmica (OIEA) va afirmar l'any passat que no hi havia indicis en eixe sentit. "Mai no vam tindre informació que indicara que existira un programa sistemàtic i estructurat per a fabricar o construir una arma nuclear", ha asseverat el diplomàtic argentí.
L'Iran anuncia un colp a una base dels EUA a Bahrain
La Guàrdia Revolucionària de l'Iran ha anunciat hui el llançament d’una onada d'atacs contra una base militar dels Estats Units a Bahrain i ha afirmat haver-la destruïda. Un nou colp després de confirmar l'Aràbia Saudí que l'ambaixada nord-americana a la capital, Riad, ha patit un atac amb drons i de demanar Washington a la ciutadania que isquen de l'Orient Mitjà. "En este atac, vint drons i tres míssils han impactat contra els objectius, han destruït el principal edifici de comandament i les casernes de la base aèria dels Estats Units i han incendiat els depòsits de combustible", ha afirmat en un comunicat que reproduïx l'agència iraniana Fars.
Netanyahu assegura que atacarà "encara amb més força" l'Iran i Hezbol·là
El primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, ha assegurat que atacarà "encara amb més força" l'Iran i la milícia xiïta libanesa Hezbol·là, després de decidir esta última involucrar-se en la guerra. "Els nostres pilots sobrevolen el cel de Teheran i també el del Líban. Hezbol·là va cometre un greu error atacant-nos", ha dit des de la base aèria de Palmachim (centre d'Israel).
"El govern libanés ha de comprendre, i el poble libanés ha d'entendre, que Hezbol·là els arrossega a una guerra que no els correspon", ha afegit el primer ministre israelià durant la visita a estes instal·lacions militars.
Més de 800 morts en quatre dies de guerra
La Mitja Lluna Roja iraniana ha elevat a més de 800 la xifra de morts pels atacs d'Israel i els Estats Units, que van començar el 28 de febrer. Segons els informes de camp, a la xifra de 555 víctimes mortals que ahir va anunciar l'organisme se sumen 232 noves defuncions en les últimes hores.
Per la seua banda, l'organització iraniana de drets humans Hrana, amb seu a Washington, ha dit hui que almenys 742 civils han mort a l'Iran, entre ells 176 menors d'edat. A més, 971 civils han resultat ferits, inclosos 115 xiquets, mentre que 624 defuncions continuen pendents de confirmació i classificació, d'acord amb l'últim informe de Hrana.
L’ONU exigix que s’investigue l'atac a l'escola de Minab
L'alt comissionat de l'ONU per als drets humans, Volker Türk, ha demanat una investigació "ràpida, imparcial i exhaustiva" de l'atac a l'escola de Minab, al sud de l'Iran, en el primer dia de la guerra dels EUA i Israel contra el país persa. L’agència recorda que els atacs dirigits contra civils o béns de caràcter civil, així com els indiscriminats, "poden equivaldre a crims de guerra", però ha assenyalat que encara no es tenen informacions completes sobre el cas per a poder arribar a eixa conclusió. Segons la Mitja Lluna Roja Iraniana, unes 180 persones, la majoria xiquetes, van morir en l’atac.
Trump presumix d'un "subministrament il·limitat" d'armes
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha presumit que el seu país té un nombre il·limitat d'armes i que les reserves de municions no han sigut mai tan altes. "Segons m'han informat, tenim pràcticament un subministrament il·limitat d'estes armes. Les guerres es poden lliurar per sempre, i amb èxit, usant només estos subministraments (que són millors que les millors armes d'altres països!)”, ha escrit en la seua xarxa Truth Social.