La investigació de l'ADN dels primers homínids guanya el Nobel de Medicina

L'investigador suec, Svante Pääbo, ha sigut guardonat pels seus descobriments sobre "els genomes d'homínids extints i l'evolució humana"

L'investigador Svante Pääbo ha sigut distingit amb el premi Nobel de Medicina i Fisiologia 2022
L'investigador Svante Pääbo ha sigut distingit amb el Premi Nobel de Medicina i Fisiologia 2022 / Nobel Prize

L'investigador Svante Pääbo ha sigut distingit amb el Premi Nobel de Medicina i Fisiologia 2022, segons ha anunciat l'Institut Karolinska de Suècia, pels seus descobriments sobre "els genomes d'homínids extints i l'evolució humana".

L'any passat, va correspondreanar per als investigadors David Julius i Ardem Patapoutian, els descobridors dels receptors cel·lulars que els humans usen per a sentir la temperatura i el tacte. Els Premis Nobel estan dotats amb 10 milions de corones sueques (915.000 euros aproximadament) per categoria. Els premis es lliuraran en l'aniversari de la mort de Nobel el 10 de desembre.

Pääbo ha establit "una disciplina científica completament nova: la paleogenòmica. En revelar les diferències genètiques que distingeixen a tots els humans vius dels homínids extints, els seus descobriments proporcionen la base per a explorar el que ens fa únicament humans", ha destacat en un comunicat l'Institut suec.

El guardonat "va descobrir que s'havia produït una transferència de gens d'aquests homínids ara extints a l'Homo sapiens. Aquest antic flux de gens té rellevància fisiològica per als humans actuals, ja que afecta, per exemple, la forma en què el nostre sistema immunitari reacciona a les infeccions".

A més, l'Assemblea Nobel de l'Institut Karolinska d'Estocolm va destacar que Pääbo "va aconseguir una cosa aparentment impossible: seqüenciar el genoma del neandertal, un parent extint dels humans actuals. També va fer el sensacional descobriment d'un homínid extint, el denisovà, a partir de dades del genoma recuperades d'una mostra d'os del dit xicotet", explica el Karolinska.

El Nobel de Medicina és el primer de la ronda d'aquests prestigiosos premis, al qual seguiran els anuncis en dies successius dels de Física, Química, Literatura, de la Pau i, finalment, el d'Economia, el pròxim dilluns.