Henri B. Kagan i Kenso Soai, Premi Nobel de Química per les reaccions que conduïxen a l'homoquiralitat
Els descobriments han sigut decisius per als químics que dissenyen reaccions per a la fabricació de substàncies com ara productes farmacèutics, aromes, fragàncies o productes químics agrícoles
El Premi Nobel de Química 2026 és per al francés Henri B. Kagan i el japonés Kenso Soai “pel descobriment dels efectes no lineals i l'autocatàlisi en la síntesi orgànica asimètrica”, que permet als científics impulsar reaccions que conduïxen a l'homoquiralitat, va anunciar este dimecres la Reial Acadèmia Sueca de Ciències.
Els descobriments dels dos científics, gràcies als quals els químics han obtingut noves eines fonamentals per al seu treball diari, han contribuït a resoldre un dels misteris més grans de la química: com es pot crear l'homoquiralitat, com la que s'està en tots els éssers vius. És a dir, han aconseguit que la química opte per una imatge especular.
Un dels grans enigmes de la química
Algunes molècules, com els aminoàcids, existixen en dos variants que són imatges especulars entre si. No obstant això, tal com ha assenyalat la Reial Acadèmia, els organismes vius només contenen una d'estes imatges especulars. Durant molt de temps, l'origen d'este tipus d'asimetria química —és a dir, la manera en què podia sorgir l'homoquiralitat— va ser un misteri per als químics. I Kagan i Soai van descobrir la solució a este enigma.
Quan els científics van començar a experimentar amb reaccions capaces de formar dos molècules especulars, sempre n'obtenien proporcions iguals de totes dos en els tubs d'assaig. No obstant això, els químics s'esforçaven per produir només una d'estes imatges especulars, ja que en el desenvolupament de molècules que interactuaran amb éssers vius —com en el cas dels fàrmacs— només una de les imatges especulars tindrà l'efecte desitjat.
Decisiu per a la fabricació de medicaments, fragàncies o productes químics agrícoles
Kagan va fer el primer pas decisiu el 1986, quan va descobrir una nova manera de manipular reaccions químiques, que li va permetre crear un excés més gran d'una de les imatges especulars del que abans es creia possible.
El pas següent el va fer Soai, que el 1995 va descriure en una publicació clau com va dissenyar la primera reacció química de la història amb potencial per a ser homoquiral. Ho va aconseguir finalment el 2003, en presentar una reacció en què només es formava una de les dos imatges especulars possibles, una gesta que ningú, a part de la mateixa vida, havia aconseguit abans.
Els descobriments de Kagan i Soai han sigut decisius per als químics que dissenyen reaccions per a la fabricació de substàncies destinades a interactuar amb éssers vius, com ara productes farmacèutics, aromes, fragàncies, productes químics agrícoles i també nous materials.