El govern d'Haití eleva a uns 180 els morts en la matança d’una banda armada
Nacions Unides estima en 5.000 les persones assassinades de manera violenta el 2024 al país caribeny
El govern d’Haití ha elevat este dilluns a vora 180 les persones mortes en la matança que va perpetrar una banda armada a Wharf Jérémie, a la zona de Cité Soleil de l’àrea metropolitana de Port-au-Prince, i ha advertit que s’ha travessat "una línia roja" amb esta massacre.
En un comunicat de l’Oficina del Primer Ministre, el gabinet condemna amb "total indignació l’atrocitat absoluta perpetrada a Wharf Jérémie, que ha costat la vida a vora 180 compatriotes indefensos, orquestrada pel cap de la banda Micanor".
"S’ha travessat una línia roja i l’Estat mobilitzarà totes les forces per a perseguir i aniquilar estos criminals. La justícia colpejarà amb un rigor exemplar", assegura la nota del govern, que també transmet el condol a les famílies de les víctimes.
La banda va cometre la matança entre dijous i dissabte passat, després que el seu líder, Micanor Altes, àlies Wa Mikano (‘rei Mikano’), els culpara d’haver fet bruixeria perquè el seu fill caiguera greument malalt.
Segons va informar prèviament l’organització de drets humans CDP-Haití, gran part de les víctimes, que la banda va assassinar amb ganivets i matxets, eren majors de 60 anys.
Un cap de banda i un mal d’ull
D’acord amb esta ONG, Wa Mikano va acudir a un sacerdot de vudú per la malaltia del fill, que finalment va morir diumenge, i este li va dir que els ancians li havien fet un mal d’ull, cosa que va provocar la matança.
També la responsable d’una fundació que treballa a Cité Soleil des de fa anys ha confirmat a l'agència EFE el que havia ocorregut i va assegurar que el pànic i la tensió regnen en la zona.
Micanor és un cap de banda poderós que controla des de fa anys una part del barri de barraques més gran d’Haití, Cité Soleil, on la gent viu en condicions inhumanes, sense els serveis socials bàsics. El líder armat governa amb mà de ferro l’àrea de Wharf Jérémie.
Este dilluns, l’alt comissionat de Nacions Unides per als Drets Humans, Volker Türk, va indicar que 187 persones van morir este cap de setmana a Haití, de manera que el balanç de persones assassinades amb violència s’eleva a unes 5.000 enguany, segons l'organisme.