Els Estats Units anuncien un preacord per a prorrogar l'alto el foc i l'Iran ho desmentix
El pacte, segons un mitjà nord-americà, contempla la reobertura de l'estret d'Ormuz i el compromís de les dos parts per a iniciar converses sobre el programa nuclear iranià
Encreuament de versions sobre l'avanç de les negociacions en la guerra al Pròxim Orient. L'Iran ha desmentit este dijous als Estats Units i ha negat que ja haja pactat un text de preacord per a ampliar la treva i continuar amb les negociacions de pau, segons l'agència Tasnim, vinculada al règim iranià. Prèviament, un alt càrrec de l'administració de Donald Trump havia afirmat que les dos parts havien tancat un principi d'acord.
Fonts del govern nord-americà han confirmat a la premsa la informació avançada en exclusiva pel mitjà Axios, segons la qual la delegació negociadora ha aconseguit un preacord amb l'Iran per a desbloquejar l'estret d'Ormuz i allargar la treva actual seixanta dies més. L'entesa, en tot cas, encara ha de rebre l'aprovació final del president estatunidenc, Donald Trump. El diari digital cita dos alts càrrecs estatunidencs que han revelat que l'acord estipula que la navegació a través del pas marítim d'Ormuz, bloquejat per l'Iran en represàlia per l'ofensiva estatunidenca i israeliana, serà "sense restriccions".
Segons Axios, l'Iran no imposarà cap peatge a l'estret, clau per al comerç mundial de cru, i els Estats Units alçaran el bloqueig marítim que han imposat contra vaixells que salpen i atraquen en ports iranians.
El memoràndum d'entesa inclouria el compromís de l'Iran de no desenvolupar armes nuclears, una línia roja per a Trump, però deixaria per a més avant les negociacions per tal de limitar l'enriquiment d'urani per part de la República Islàmica. Este cas s'hauria de tractar durant l'extensió de seixanta dies de l'alto el foc vigent des de l'abril. Així mateix, els Estats Units es comprometen a debatre l'alçament de sancions a l'Iran i l'alliberament de fons iranians congelats.
Però minuts després, l'agència de notícies iraniana Tasnim, que cita una font pròxima a l'equip negociador, ha assegurat que el potencial memoràndum d'entesa entre l'Iran i els Estats Units encara no està acabat ni confirmat. Segons la versió, Teheran no ha informat el mediador pakistanés que el text estava complet i que ho notificaria tant al mediador com a l'opinió pública una vegada acabat. La font iraniana afegix que són els informes dels mitjans occidentals que afirmen que l'acord ja està enllestit.
Impuls a les negociacions
Durant l'última setmana, Washington i Teheran han intensificat, amb la mediació del Pakistan, les negociacions per a posar fi a la guerra iniciada el 28 de febrer després d'un atac coordinat dels Estats Units junt amb Israel contra el règim dels aiatol·làa. Des del passat cap de setmana, la Casa Blanca ha insistit que l'acord era qüestió de dies, encara que Teheran havia rebaixat les expectatives que el pacte fora imminent.
Segons Axios, els termes de l'acord foren consensuats en gran manera dimarts, però totes dos parts necessitaven l'aprovació dels líders respectius. L'Iran hauria comunicat que dona llum verda a l'acord, però Trump no ha volgut aprovar-lo immediatament, va apuntar el mitjà.
La possibilitat que l'aspecte nuclear quede per a una fase posterior ha causat el rebuig de diversos senadors republicans aliats de Trump, que han criticat les concessions que els Estats Units estan disposats a donar.