El comité sobre l'assalt al Capitoli acusa de desacatament l'excap de gabinet de Trump
La decisió s'ha pres per unanimitat, amb dos vots republicans, perquè Mark Meadows s'ha negat a cooperar en la investigació del Congrés entorn l'atac del passat 6 de gener
El comité de la cambra baixa dels Estats Units que investiga l'assalt al Capitoli del passat 6 de gener ha acusat aquest dilluns de desacatament qui era cap de gabinet de la Casa Blanca en el moment de l'atac, Mark Meadows, per no cooperar amb la investigació de l'ens legislatiu sobre els fets. La decisió s'ha pres per unanimitat, amb els vots dels dos congressistes republicans que l'integren, Liz Cheney i Adam Kinzinger, en una reunió vespertina de vora 45 minuts.
El càrrec passa ara al ple de la Cambra de Representants, on s'haurà d'aprovar. Com que previsiblement serà així, donada la majoria demòcrata, la declaració de desacatament a Meadows es lliurarà al Departament de Justícia perquè el processe.
En el discurs d'obertura de la sessió, el president del comité, el demòcrata Bennie Thompson, ha assegurat que la seua paciència s'havia esgotat davant la decisió de qui fora assessor de l'ara expresident Donald Trump (2017-2021), qui es negava a cooperar amb l'organisme. "Com a cap de gabinet de la Casa Blanca, Meadows va tindre un paper o va ser un testimoni clau en els esdeveniments que van conduir a l'assalt del 6 de gener al Capitoli dels Estats Units i al mateix assalt", ha sentenciat Thompson.
Meadows va accedir inicialment a col·laborar amb la investigació dels legisladors, però després va canviar de postura amb l'argument que la major part de la informació que anava a compartir amb el comité estava protegida per l'anomenat "privilegi executiu". Segons la interpretació de Meadows d'aquesta doctrina, hi ha certes informacions que no hauria de divulgar sense el permís de l'aleshores president, és a dir, Trump.
La Cambra de Representants dels Estats Units ja va acusar de desacatament el passat 21 d'octubre a l'ultradretà Steve Bannon, aliat de Trump, per refusar comparéixer davant el comité investigador de l'assalt al Capitoli. Així, el 12 de novembre Bannon va ser imputat per un gran jurat federal amb dos càrrecs per desacatament al Congrés. L'acusació pot implicar entre trenta dies i un any de presó, així com una multa d'entre 100 i 1.000 dòlars.
El comité que investiga l'assalt al Capitoli va ser creat per la presidenta de la Cambra de Representants, la demòcrata Nancy Pelosi, i està format per una majoria de congressistes demòcrates, encara que hi ha dos integrants republicans –Liz Cheney i Adam Kinzinger– que estan enfrontats amb Trump.
La seua missió és investigar per què va ocórrer l'assalt, qui va ser responsable i què es pot fer per a evitar un altre succés similar. Amb aquest propòsit, ha sol·licitat accés a documents fins ara secrets i ha citat a declarar als aliats més pròxims de Trump, inclòs Meadows.
El passat 6 de gener, unes 10.000 persones —la majoria simpatitzants de Trump— van marxar cap al Capitoli, l'edifici que alberga les dues cambres del Congrés dels Estats Units. Vora 800 hi irromperen per a impedir que es ratificara la victòria de l'actual president estatunidenc, el demòcrata Joe Biden, davant del candidat republicà en les eleccions de novembre de 2020. Cinc persones van morir durant l'atac i prop de 140 agents foren agredits.
Més llegit
-
El govern espanyol publica els arxius desclassificats del 23F: ja es poden consultar
-
Mor d’un infart el tècnic d'Emergències que va validar el primer missatge ES-Alert durant el 29-O
-
Sanitat retira un lot del cosmètic Dolebalm per estar contaminat per un bacteri
-
La rectora de la UV, Mavi Mestre, destaca que han passat d’un 25% a un 33% de catedràtiques dones
-
La cap de Meteorologia d'À Punt defén que la dana se sabia des de quatre dies abans: "La magnitud era històrica"
-
Una segona dona denuncia Íñigo Errejón per una suposada agressió sexual en el 2021
Més vist
Més escoltat
-
24.02.2026 | 90 minuts
-
24.02.2026 | ContrÀpunt
-
24.02.2026 | Capitá Paella rep el Premi al millor creador en valencià
-
24.02.2026 | "Nutrició", amb Clara Llorens | Mites i beneficis del café
-
24.02.2026 | Cadena de valor | “EL VALOR DEL MARKETING MEDITERRANI”: MARKETING I EMPLEABILITAT
-
25.02.2026 | Les notícies del migdia