Brussel·les demana prorrogar deu anys el ‘roaming’ dels telèfons dins de la UE, que expira el 2022

Aquest servei permet als europeus fer telefonades i navegar des de qualsevol punt de la UE sense càrrecs addicionals d’itinerància.

Brussel·les considera provat que el funcionament del 'roaming' ha sigut un èxit
Brussel·les considera provat que el funcionament del 'roaming' ha sigut un èxit / Shutterstock

La Comissió Europea ha demanat prorrogar deu anys les regles comunes que permeten als europeus fer telefonades i navegar en internet des de qualsevol punt de la Unió Europea sense càrrecs addicionals d’itinerància, una exempció des de juny de 2017, però que està previst que expire l’any que ve.

Amb el principi d’utilitzar la telefonia mòbil “com a casa”, la Unió Europea va suprimir el cost addicional per a telefonar, enviar SMS o connectar-se a Internet en itinerància –més conegut com a roaming– sempre que l’usuari complisca les condicions d’un “ús raonable” d’aquest avantatge, per exemple que l’ús siga major al país del contracte amb l’operador que en l’exterior.

La normativa es va posar en marxa durant un període inicial de prova de cinc anys, però Brussel·les considera provat que el funcionament ha sigut un èxit i que els operadors tenen eines suficients per a detectar possibles abusos i que s’han evitat efectes negatius en els mercats nacionals.

El dret a la mateixa connexió en qualsevol lloc

L’executiu comunitari, a més, ha aprofitat aquesta proposta per a plantejar altres millores al sistema lliure de roaming com ara el dret de l’usuari a tindre la mateixa qualitat i velocitat de connexió mòbil en el lloc del viatge que el que disposa a casa, sempre que hi haja xarxes “equivalents” disponibles.

Segons les dades oferides per la Comissió, el 33% dels usuaris assegura haver patit connexions de pitjor qualitat i més lentes en internet quan han estat de viatge que els nivells contractats al seu país i un 28% es queixa que ha vist com li rebaixaven la qualitat de les xarxes disponibles, per exemple de 4G a 3G. Per això, la proposta comunitària apunta que les companyies del país visitat hagen de permetre l’accés a tota la seua xarxa de tecnologies i generació prèvia demanda “raonable” del majorista.

També planteja mesures per a continuar reduint costos quan l’usuari es troba en itinerància, com assegurar que rep informació precisa dels càrrecs addicionals que puguen anar associats a anomenades a números especials com els d’atenció al client o altres amb tarifes especials, fins i tot aquells que en origen són gratuïtes.

També et pot interessar