Bòsnia busca milers d'obres d'art robades durant la guerra
Els experts consideren que moltes peces es van vendre en el mercat negre i estan a l’Europa occidental o en països veïns.
Quasi un quart de segle després del final de la guerra a Bòsnia (1992-1995), milers d'obres d'art robades durant el conflicte continuen desaparegudes, la qual cosa representa un dur revés per a la cultura i la identitat d'un país encara dividit per línies ètniques i religioses. Segons els experts de l'ONG Centre contra el contraban d'obres artístiques (CPKU), han desaparegut prop del 60% de les obres d'art que es trobaven al país abans de la guerra.
La destrucció i el robatori de patrimoni cultural i religiós, com el que albergaven esglésies o mesquites, era una pràctica habitual durant una contesa que va enfrontar ortodoxos serbobosnians, catòlics bosniocroats i musulmans. L'espoli va afectar tot tipus de centres, des de galeries, museus, llocs de culte o institucions públiques i privades, fins a col·leccionistes privats que van deixar arrere les seues pertinences quan van fugir del conflicte.
Entre les peces desaparegudes hi ha dues obres mestres del suís Ferdinand Hodler (1853-1918): Autoretrat de 1912, i Lluna plena sobre el llac de Ginebra de 1881, dos olis que van desaparéixer el 1993 de la Galeria Artística de Bòsnia i Hercegovina a Sarajevo.
Els experts consideren que moltes d'aquestes peces es van vendre en el mercat negre i es troben a l’Europa occidental o en països veïns, com Sèrbia i Croàcia. Per això l'organització CPKU vol que Bòsnia i Hercegovina pacte acords sobre la recerca d'obres d'art amb Croàcia i Sèrbia, països on es creu que hi ha nombroses peces espoliades.