Vull Corredor tanca nou anys de reivindicacions amb un balanç agredolç
Ja fa quasi una dècada que l'empresariat valencià reivindica unes vies amples i una espina dorsal fèrria i uniforme que trenque l'estructura radial del tren a Espanya
Fa nou anys d’aquelles primeres imatges del 2016 que mostraven el naixement del moviment Vull Corredor impulsat per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) amb un objectiu clar: exigir una xarxa ferroviària contínua, de via ampla i estandarditzada, que vertebrara el litoral mediterrani d’Algesires fins a la frontera amb França i trencara amb un model radial que, segons el teixit empresarial, limita la competitivitat del país.
Des d’aleshores, el Ministeri de Foment —ara Transports— ha invertit més de 6.000 milions d’euros en l’adaptació de vies, la construcció de nous trams i la modernització d’infraestructures. Tanmateix, malgrat els avanços, el moviment ha celebrat este dijous al Roig Arena de València el seu últim acte multitudinari amb un balanç que els portaveus defineixen com a agredolç.
El president de Mercadona, Juan Roig, ha advertit que les obres avancen “massa a poc a poc” i ha insistit que el corredor mediterrani continua sent una necessitat urgent per a la competitivitat de les empreses i la cohesió territorial. En la mateixa línia, el president d’AVE, Vicente Boluda, ha reconegut que el moviment ha aconseguit situar la reivindicació en primera línia del debat públic, però que els resultats “encara no són els desitjats”.
Malgrat tot, el comissionat del govern per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, ha defensat els avanços tècnics i administratius dels últims anys, i ha recordat que el projecte “està més prop de ser una realitat que mai”.
Un dels punts crítics continua sent la ciutat de València. El túnel passant —clau per a connectar el corredor de manera fluida i evitar el coll de botella actual— encara no té definit el projecte final, igual que la futura Estació Central, que substituiria l’actual mapa ferroviari de la ciutat.
El ministre de Transports, Óscar Puente, ha assegurat que el govern manté el compromís que en 2027 estiga operativa la infraestructura ferroviària entre Andalusia i la frontera francesa, encara que ha evitat posar una data per al conjunt del corredor fins a Algesires.
Promeses, interrogants i vigilància constant
Nou anys després, l’objectiu continua sent el mateix, però la llista de treballs pendents encara és llarga: trams per finalitzar, uns altres pendents de licitació i connexions clau —com la valenciana— que no tenen un calendari tancat.
El moviment Vull Corredor s’acomiada dels actes multitudinaris, però no de la reivindicació. La plataforma continuarà activa per tal de vigilar que els compromisos es complisquen i que Espanya per fi estiga connectada amb Europa a través d’un corredor ferroviari modern, competitiu i complet.