El tipus de faena que generarà Amazon a Onda

L'oportunitat de mil nous llocs de treball, que promet la nova planta, xoca amb alguns conflictes salarials i de conveni.

La Plana Baixa ha encaixat amb optimisme la notícia de la instal·lació d'Amazon per les oportunitats laborals que suposa
La Plana Baixa ha encaixat amb optimisme la notícia de la instal·lació d'Amazon per les oportunitats laborals que suposa

L'empresariat de la Plana Baixa ha rebut amb optimisme la decisió del gegant nord-americà Amazon d’instal·lar un nou centre logístic a Onda que se sumarà als 175 que la companyia té al món. Les obres ja han començat en la parcel·la de 200.000 metres quadrats on s’instal·larà la planta, la segona i més gran de la Comunitat Valenciana, la qual s’estima que generarà un miler de llocs de treball.

Però de quin tipus? Les instal·lacions dels centres logístics empren, sobretot, administratius i personal de magatzem. Aquests últims cobren uns 18.000 euros bruts de mitjana, segons ells mateixos indiquen en el web de comparativa de salaris i condicions laborals Glassdoor. Representen vora el 80% de la faena que es genera dins els magatzems, i són l’escaló més baix.

Segons les dades facilitades per les organitzacions sindicals, el 2016 el salari mitjà era de 26.600 euros al magatzem de San Fernando de Henares, a Madrid. Un dels més grans d’Espanya. Al darrere de les protestes dels últims anys hi ha la rebaixa d’alguns avantatges laborals i la desaparició de categories professionals intermèdies, que també van comportar una baixada dels salaris de les ocupacions en la base de la piràmide.

Problemes amb el conveni del sector

Els agents socials veuen en l’aposta d’Amazon per Castelló la possibilitat d’una alternativa econòmica al tradicional taulell. Això sí, sempre que es respecten els convenis. El delegat del sector logístic de CCOO a la Comunitat Valenciana, Jesús Ballesteros, recorda que la conflictivitat amb els gegants del comerç electrònic, com Amazon, a Espanya es deriva del fet que “no s’aplica el conveni del sector i s’externalitza part del servei amb subcontractes”.

Una d’aquestes funcions que sovint externalitza Amazon és el transport. De moment, el sector veu la botella mig plena i confia en l’impuls que la tecnològica imprimirà a la zona i que ja han començat a notar des del mateix moment que han començat les obres de la planta logística.

També et pot interessar