La societat gestora espanyola IAG compra tot el capital d’Air Europa
El grup empresarial, format per Iberia i British Airways, ha comunicat a la Comissió Europea la transacció, que ara ha de passar un procés d’avaluació
El Grup d’Aerolínies Internacionals (IAG, per les seues sigles en anglés), una societat gestora espanyola formada per la fusió d'Iberia amb British Airways, ha anunciat aquest dilluns que ha comprat el 80% del capital de la companyia aèria Air Europa. Es tracta del percentatge que li faltava, ja que fins ara ja tenia en possessió el 20% restant. Així, les dues companyies que integren l’IAG han tancat finalment aquesta operació, que van acordar el febrer d’enguany, xifrat en 400 milions d’euros.
Després d'aquest pas, l'executiu comunitari disposa d'un termini de 25 dies laborables per a avaluar l'operació. És la primera fase de control de concentracions que preveuen les normes comunitàries. La Comissió podria donar el vistiplau o bé obrir una investigació sobre els dubtes que li genere la transacció, que es podria prolongar noranta dies laborables més, i fins i tot prorrogar-se si fora necessari.
Segon intent de fusió
Aquesta no és la primera vegada que l’IAG tracta d'aconseguir l’adquisició total d’Air Europa. Ja ho va intentar el 2019, una operació que la Comissió Europea va desestimar el desembre de 2021, després d'obrir una investigació en profunditat d'aquella operació. La llavors vicepresidenta responsable de Competència, Margrethe Vestager, va assenyalar que el projecte hauria afectat la competència tant en rutes domèstiques com en unes altres a llarg termini.
Ara, IAG considera que la incertesa del sector ja no existeix i ofereixen compromisos “substancialment millors a la Comissió Europea. A més, el grup de transport aeri defensa que no són els únics que han mostrat interés en aquesta inversió, un fet que “dona mostra de la importància i viabilitat del paquet”.
Reforçarà Madrid com a centre de connexió
El conseller delegat d’IAG, Luis Gallego, ha defensat que l'operació “oferirà beneficis als consumidors i a l'economia espanyola en general, a més de millorar la competitivitat de Madrid respecte a uns altres hubs a Europa”. En qualsevol cas, subratlla que l'adquisició contribuirà a reforçar la capital espanyola per a competir amb altres grans aeroports com Londres-Heathrow, Amsterdam, París-Charles de Gaulle i Frankfurt. També beneficiarà els consumidors, amb majors freqüències i rutes des de Madrid, millors horaris i flexibilitat per als viatgers. En concret, calculen vora 500 noves combinacions d'origen i destinació, especialment les rutes a Àsia des d'Espanya.