Els restaurants que cobren per reserva han de deixar anul·lar-la sense càrrecs per motius relacionats amb la covid

L'OCU aclareix que és legal cobrar anticipadament sempre que el cost de la reserva es descompte del preu final

Entrada d'un restaurant amb els cartells que obliguen a complir la normativa vigent
Entrada d'un restaurant amb els cartells que obliguen a complir la normativa vigent / Europa Press

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) de la Comunitat Valenciana recorda que el cobrament d'una reserva en l'hoteleria ha de contemplar l'anul·lació sense càrrec per motius relacionats amb la covid. Amb el creixent cobrament de reserves per taula per a les festes de Nadal, la plataforma adverteix que l'anul·lació de la reserva per causa de força major com ara el coronavirus implica la devolució de l’import.

L'OCU explica que és legal cobrar anticipadament, però que els restaurants estan obligats a descomptar el cost de la reserva del preu final. També es poden cobrar suplements per terrassa si se n'informa abans, encara que "l'ideal" per a l'organització de consumidors seria que el cost apareguera desglossat i no assumir-ho com un percentatge sobre el preu base.

Preu base de carns i peixos

Si s'ofereix un aperitiu no sol·licitat, l'organització de consumidors recomana preguntar si és gratis, encara que és legal cobrar-lo sempre que aparega detallat en la llista de preus, igual que passa amb el pa. Pel que fa als peixos, carns i mariscos amb preu en la carta han d'incloure una base o un pes de referència que permeta al consumidor saber l'import aproximat.

D'altra banda, els restaurants hauran d'informar explícitament del preu dels productes fora de carta perquè si no ho fa, el consumidor pot negar-se a pagar aquests productes i oferir a canvi el pagament d'un plat similar que conste en la carta.

Els establiments també estan obligats a entregar tiquet amb detall de tots els productes demanats al final del servei. Aquest document és imprescindible en el cas que el consumidor decidira reclamar o patira una intoxicació.

L'OCU recorda també que els consumidors tenen dret a sol·licitar el full de reclamacions i detallar el motiu de la seua queixa i si es neguen a donar-lo, les persones afectades poden avisar la Policia Municipal.

També et pot interessar