Recomanacions per a compres responsables en rebaixes
Comprar només el que es necessita i no renunciar a cap dret són les principals recomanacions de les associacions de consumidors.
Comença una campanya de rebaixes atípica en la qual el comerç no s'atreveix a fer previsions. La Covid-19 i les restriccions sanitàries, que inclouen la restricció de l'aforament dels establiments comercials al 30%, marcaran unes rebaixes d'hivern en què alguns establiments oferiran descomptes de fins al 50% o inclús el 70%.
Les associacions de consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana, com la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana (UCE), l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (Avacu) i Tyrius han donat una sèrie de recomanacions per a realitzar compres responsables i evitar caure en ofertes que no són tan bones com semblen. A més, han demanat que se seguisquen totes les indicacions de les autoritats sanitàries.
Recomanacions abans de comprar:
- Convé fer llistes del que es necessita i fixar-se un pressupost màxim per a evitar les compres impulsives. Pot resultar difícil, però cal intentar no deixar-se endur per les grans ofertes i reclams, i pensar-se bé si realment necessitem el producte.
- És important fer un ús mesurat de les targetes de crèdit per a evitar sorpreses els mesos següents.
- Cal saber que la normativa indica que els productes han d'haver format part de l'oferta habitual de l'establiment durant almenys un mes, i que la qualitat no pot ser diferent de la que tenien abans d'estar rebaixats.
- És interessant triar productes que hem seleccionat prèviament per a comprovar que realment el preu és més baix. Si no, cal comprovar que es manté el preu original al costat del rebaixat, o que s'hi indica de manera clara el percentatge del descompte.
- És imprescindible exigir el tiquet de compra.
A l'hora d'efectuar devolucions:
- Els comerços estan obligats a canviar l'article o tornar l'import si així ho publiciten. És important informar-se bé de les condicions de compra, ja que alguns comerços estableixen condicions especials per a aquest període (sobre les devolucions, l'acceptació del pagament amb targeta, etc.) que han d'estar clarament indicades.
- En cas de tara o defecte, la normativa sobre garanties obliga els comerços a canviar o reparar el producte, però no indica que s'haja d'exigir l'embalatge original del producte.
- El termini de garantia legal per a devolucions de productes nous és de dos anys i, en cas que ens tornen els diners, s'ha d'exigir l'import íntegre que es va abonar en el moment de la compra.
- És imprescindible conservar el tiquet o la factura simplificada de les compres perquè, si es perd, es perd també el dret a bescanviar l'article, tornar-lo o reclamar.
- Convé saber que el servei postvenda i l'aplicació de la garantia són iguals durant les rebaixes i fora d'aquest període.
- Davant de qualsevol problema s'ha de sol·licitar el full de reclamacions i plasmar-hi la queixa. És obligatori que tots els establiments tinguen fulls de reclamacions a disposició de la clientela.
Totes aquestes recomanacions serveixen tant per a compres físiques com en línia, però quan es compra a través d'internet és interessant tindre en compte algunes recomanacions extra que es poden consultar ací.