El raïm del Vinalopó tanca una campanya complicada per l'increment de costos i l'oratge

El sector destina un 75% de la producció al mercat nacional, mentre que la resta té como a principal destí la resta de la Unió Europea

Raïm del Vinalopó
Raïm del Vinalopó / DO Raïm del Vinalopó

La Denominació d'Origen Protegida Raïm de Taula Embossat del Vinalopó tanca aquesta campanya 2022 amb resultats desfavorables respecte als obtinguts el 2021 i el 2020. Factors com l'oratge i els mercats, sumats a l'augment dels costos de producció i comercialització, han incidit negativament en els resultats de la campanya, fent que aquest 2022 es qualifique com un any difícil per al sector. 

Des del punt de vista meteorològic, la calor intensa i sostinguda des de maig fins a darreries d'octubre ha incidit negativament en el comportament d'algunes varietats, que no han aconseguit els estàndards requerits. 

Quant als mercats, els alts nivells d'inflació que encara afecten els aliments frescos han sigut la principal causa d'una demanda estancada durant tota la campanya, que s'espera que repunte lleugerament en aquesta recta final. Cal destacar que l'ús de la marca de certificació de la Denominació d'Origen ha suposat per als xicotets productors i comercialitzadors de la zona una eina molt útil a l'hora de posicionar millor en el mercat el seu producte.

Dos de cada tres grans de raïm, en la nit de Cap d'Any

Respecte a les xifres, la producció inscrita en la Denominació d'Origen ha sigut de quasi 39,5 milions de quilos. Aproximadament un 75% de la producció es destina al mercat nacional, i la resta té como a principal destí la resta de la Unió Europea. El nombre d'operadors certificats per la DOP ha ascendit a un total de 33.

Del total de la producció inscrita el 2022, quasi un 50% correspon a la varietat aledo, que és l'únic raïm nacional la collita del qual s'allarga fins a aquesta època gràcies a ser una varietat tardana i a la tècnica de l'embossament. S'estima que dos de cada tres grans de raïm consumits la nit de Cap d'Any procediran de la vall del Vinalopó Mitjà. Això suposa, aproximadament, uns dos milions de quilos.

En la present campanya la DOP vol continuar posant l'accent principalment en la necessitat de diferenciar el producte per a la correcta identificació en els mercats, ja que només així podrem arribar a un consumidor cada vegada més conscienciat que valore el producte amb un origen i una qualitat certificats.

També et pot interessar