Els preus pugen un 0,5% al gener a la Comunitat Valenciana

L'IPC a la resta d'Espanya també augmentà mig punt per la pujada de la llum.

L'augment de la llum ha sigut clau en l'ascens de l'IPC de gener
L'augment de la llum ha sigut clau en l'ascens de l'IPC de gener / Europa Press

Els preus van pujar un 0,5% al gener respecte al mateix mes de l'any anterior a la Comunitat Valenciana, un punt per damunt de l'IPC registrat al desembre, quan va caure el 0,5%, segons l'índex de preus de consum (IPC), publicat aquest divendres per l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

En el conjunt estatal els preus van augmentar un 0,5% al gener respecte al mateix mes de l'any anterior impulsats principalment per l'encariment de l'electricitat, i trenquen així nou mesos consecutius de descensos interanuals.

L'IPC és una dècima inferior a l'avançat el passat 29 de gener i contrasta amb la caiguda interanual del 0,5% registrada al desembre.

A més de l'electricitat i, en menor mesura, el gas, tiren a l'alça dels preus els aliments i begudes, sobretot llegums i hortalisses i aigua mineral, refrescos i sucs, o els automòbils, transport aeri i carburants.

També per l'encariment del grup en què es troben els refrescos i sucs, superior al de fa un any, que reflecteix la pujada de l'IVA en les begudes ensucrades des de l'1 de gener. Això i la pujada d'impostos en les assegurances van tindre un impacte d'una dècima en la taxa interanual de l'IPC.

També va influir en la pujada dels preus l'oci i la cultura, que va elevar els seus el 0,1%, davant de la caiguda de quasi dos punts de desembre, perquè els paquets turístics es van abaratir menys que fa un any.

A la Comunitat Valenciana els productes que més van pujar van ser l'habitatge (+4,7%), els aliments i les begudes no alcohòliques (+1,5%) i els hotels, cafés i restaurants (+1%), mentre que van registrar descensos les comunicacions (-3,7%), el transport (-3,4%) i l'oci i la cultura (-0,2%).

Sense tindre en compte els elements més volàtils de la cistella de la compra com són l'energia i els aliments frescos, la inflació subjacent va augmentar el 0,6%, cinc dècimes més que al desembre i una per damunt de l'índex general.

Els productes que més han pujat en la cistella de la compra l'últim any han sigut l'electricitat (15,1%), la joieria i bijuteria (13,1%), els refrescos (10,2%) i els serveis recreatius i esportius (8,9%).

Per contra, els que més han baixat han sigut els combustibles líquids (22,7%), els hotels i hostals (12%), el gasoil (11,4%), els telèfons mòbils (9,1%) i els ordinadors personals (8%).

L'índex de preus de consum harmonitzat (IPCA), que mesura l'evolució dels preus amb el mateix mètode en tots els països de la zona euro, es va situar en el 0,4% interanual, davant del -0,6% de desembre.

També et pot interessar

stats