El preu de venda de l’oli d’oliva a Espanya duplica el preu d’altres països

Facua trasllada els fets al Ministeri de Consum, mentre l’AEMO assenyala que “els preus tan alts es deuen a la fidelitat del consumidor”

Oli d'oliva preu
El preu de l'oli d'oliva no para d'augmentar al mercat espanyol / EFE

L'oli d'oliva es ven en altres països a un preu considerablement més barat que a Espanya, fins i tot per la meitat de diners. És el que ha denunciat Facua en un comunicat, on assenyala que ha detectat una diferència de 14 euros en la garrafa de cinc litres d'oli d'oliva verge extra de la marca El Corte Inglés en funció de si es compra a Espanya, més car, o a Portugal. L'associació ha posat els fets en coneixement del Ministeri de Consum, ja que des de l'1 de gener està prohibit augmentar marges de benefici en els aliments afectats per la rebaixa de l'IVA.

L'associació ha comprovat que es tracta del mateix oli d'oliva verge extra, amb format idèntic, envasat en tots dos casos per Aceites del Sur-Coosur SA per a El Corte Inglés, empresa amb seu fiscal al municipi de Vilches, a Jaén.

“Els seguiments realitzats en altre supermercat, Hipercor, posen de manifest que s'ha encarit un 51,8% entre gener i setembre, passant de 27,63 a 41,95 euros. La gran pujada s'ha produït aquest mes, ni més ni menys que un 20,7% respecte al preu d'agost”, segons denuncia Facua.

L’AEMO critica els discursos de les associacions de consumidors

Enfront d’aquests arguments es troba l'Associació Espanyola de Municipis de l'Olivera (AEMO), que representa més de 150 municipis espanyols que cultiven l'olivera. L’AEMO assegura que aquesta diferència es deu al fet que les partides tarden fins a dos anys a vendre's en els supermercats d’aquests països, amb menor rotació de producte.

El director d’AEMO, José María Penco, ha defensat que “estem parlant d'olis de partides d'altres campanyes” i ha qualificat de “faules” i “opinions gratuïtes sense coneixement” les crítiques contra el sector per part d’associacions de consumidors i ciutadans en les xarxes socials. Penco ha afirmat que “els primers perjudicats” per aquesta situació són els olivarers i les almàsseres, amb menys producte a vendre, mentre que els envasadors poden perdre clientela amb els preus actuals i la distribució té marges de benefici “normals”.

“Els preus tan alts es deuen a la fidelitat del consumidor”, ha dit Penco. Ha reconegut que el consum se n'ha ressentit en part, cosa que era necessària perquè, en cas contrari, les existències s'haurien acabat fa mesos.

La seua previsió és que a l'octubre hi haurà existències per a cobrir un mes més de consum i potser en els primers mesos de campanya el preu baixarà lleugerament per l'entrada primerenca d'oli de Portugal; en canvi, després tornarà a pujar i estarà en nivells alts durant una campanya que, a falta de les primeres estimacions d'aforament, s'estima per davall del milió de tones.

L’IVA reduït en aliments bàsics afecta l’oli d’oliva

Com a mesura per a lluitar contra la inflació, Portugal aplica des del mes d'abril passat el 0% d'IVA a una sèrie d'aliments bàsics, entre els quals es troba l'oli d'oliva. Aquesta mesura, en principi, es mantindrà fins a finals d'octubre. A Espanya, l'oli d'oliva també es troba entre els aliments bàsics als quals el govern aplica una rebaixa de l'IVA des de començaments de 2023. En el cas concret de l'oli, s'ha passat d'un 10% a un 5% d'IVA.

També et pot interessar

stats