Els PGE destinen a les rodalies 50 milions dels 1.436 promesos entre 2018 i 2025

El Consell insta a Foment a convocar la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies per a explicar els pressupostos.

Usuaris i usuàries del transport públic.
Usuaris i usuàries del transport públic.

Al desembre de 2017 el ministre de Foment, Iñigo de la Serna, va anunciar la inversió de 1.436 milions d'euros en la millora de la xarxa de trens de rodalia de la Comunitat Valenciana. La promesa del Pla de Rodalies 2018-2025 incloïa bona part de les reivindicacions del Consell. Es preveia el desdoblament de vies úniques, eliminar trams ferroviaris sense electrificar, comprar 52 trens nous, la primera fase del Tren de la Costa, inclosa la prolongació des de Gandia fins a Oliva, o la connexió de la C1 d'Alacant amb l'aeroport de l'Altet. 

Però des de la Generalitat asseguren que, de tot el que es va prometre, enguany es podrà avançar ben poc perquè els pressupostos generals presentats pel Govern d'Espanya per a 2018 només destinen 50 milions d'euros per a les rodalies de la Comunitat Valenciana. Davant d'aquesta xifra, el Consell insta el Ministeri de Foment a convocar de manera urgent la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies per tal que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, explique per què les actuacions anunciades no es reflecteixen en els comptes de 2018.

Inversió "escassa i discriminatòria"

Carlos Domingo, director general d'Obres Públiques i Transports, qualifica d'escassa i discriminatòria la inversió prevista en els pressupostos. Una inversió "insuficient", ha dit, que converteix "en paper banyat les esperances dels valencians". Domingo assegura que "al ritme de 50 milions cada any, caldrien més de 29 anys per a executar allò que el ministre es va comprometre a fer en 9". 

El Consell lamenta que els pressupostos generals de 2018 només arrepleguen xicotetes partides com ara 956.000 euros per a la millora de rodalies de Castelló, 150.000 euros per a la duplicació de la via Cullera-Gandia, o 200.000 euros per al Tren de la Costa. En aquest últim cas, la inversió és només per a iniciar l'estudi informatiu de la prolongació del tren entre Gandia, Oliva i Dénia. Els alcaldes dels tres municipis han demanat a la Conselleria d'Infraestructures la creació d'una comissió tècnica per a accelerar els treballs burocràtics, com ara l'estudi d'impacte ambiental, i avançar en la possibilitat de tindre el tren algun dia. Per al tren Xàtiva-Alcoi i la millora de la línia C3 no apareix cap inversió en els comptes del 2018.

També et pot interessar

stats