Pescadors i barquers de l’Albufera reclamen punts de recàrrega per a poder passar a motors elèctrics

Afirmen que és competència de l’Ajuntament, que semblava disposat a instal·lar-los, però que fa mesos que no en saben res

Moll de les barques de l'Albufera / À Punt NTC

Els barquers de l'Albufera que començaren fa uns mesos la transició dels motors a gasoil cap als elèctrics, es troben ara amb la incertesa de no saber si finalment s'instal·laran punts de recàrrega al llac. L'Ajuntament de València tenia interés a dur a terme el projecte, però ara com ara no els han informat de cap actuació.

Ciprià Calero fa any i mig que és barquer al Palmar. La seua barca, de dotze metres de llargària, és de les més grans que es permet per a navegar pels canals de l'Albufera i fa temps que es planteja si fer el pas cap a l'electrificació, segons ha explicat en declaracions a À Punt. És un dels pocs amb espai particular on endollar una embarcació, però assegura que encara hi ha molts entrebancs per a adaptar la flota del Palmar cap a un ús més sostenible. Diu que hauria d’haver-hi punts de recàrrega per a les barques i afirma que “si no els instal·la l’Ajuntament, serà impossible”. 

El canvi suposa substituir els motors de gasolina, contaminants i sorollosos, per altres que funcionen amb bateries. La Confraria de Pescadors del Palmar s'ha fet amb la primera d'aquestes barques a llum, un prototip que, de moment, només poden carregar a través d'un allargador fins a l'endoll més pròxim, i que pertany a instal·lacions municipals.

Pepe Caballer, president de la Confraria de Pescadors del Palmar, diu que l’embarcador municipal està molt lluny de la població i necessiten que l’Ajuntament els pose punts de càrrega perquè no poden posar allargadors per a carregar els motors de les barques. 

En declaracions a À Punt, Caballer afirma que abans de l'estiu els va visitar un enginyer de l'Ajuntament de València per a analitzar la situació i elaborar un estudi que permetera la instal·lació dels punts de càrrega. Però més de mig any després, encara no saben res del projecte i auguren pròximes normatives verdes que els obliguen a fer el canvi més prompte que tard.

Un canvi que entenen i amb el que estan d’acord, diu Ciprià, però sempre “amb garanties” que les persones que treballen podran fer-ho en condicions. Per la seua part, Caballer és clar: “si volen que a l’Albufera les barques tinguen motor elèctric, s’han de fer els punts de càrrega”, assegura. Així mateix, els els demana en diversos punts del llac: El Palmar, El Saler, la Gola del Pujol, Silla i Catarroja.

Des de l'Ajuntament no han comunicat encara quin full de ruta seguiran, tot i les subvencions europees de fins al 80% per al canvi a una energia més verda.

També et pot interessar

stats