Pérez Llorca defensa mantindre l’activitat de la nuclear de Cofrentes més enllà del 2030
El president de la Generalitat assegura que la central garantix la independència energètica de la Comunitat Valenciana
El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha visitat este dilluns la Central Nuclear de Cofrentes, des d’on ha defensat que es mantinga la seua activitat més enllà del 2030, l’any en què està previst el tancament. Pérez Llorca ha argumentat que la central és clau per a garantir la independència energètica del territori valencià i ha apostat per un model energètic propi que assegure el subministrament i l’estabilitat del sistema. “Defenem la continuïtat de la central nuclear de Cofrentes i apostem per un model energètic valencià sobirà”, ha afirmat.
Pérez Llorca ha remarcat que Cofrentes és una infraestructura estratègica per al territori, ja que produïx el 52% de l’electricitat que es genera a la Comunitat Valenciana. En este sentit, ha advertit de l’“enorme impacte” que tindria el seu tancament per a la competitivitat industrial, en un teixit format per més de 12.000 empreses que depenen del subministrament elèctric i que generen 184.000 llocs de treball directes i més de 230.000 indirectes.
Incoherència de Teresa Ribera
El cap del Consell ha assegurat que “tirar avant un tancament programat per al 2030 únicament per qüestions ideològiques és una irresponsabilitat” i ha reclamat al govern d’Espanya que “aplique el sentit comú” perquè una central que ha qualificat de segura continue operativa.
També ha posat com a exemple l’aposta de la Unió Europea per l’energia nuclear i ha recordat que l’actual comissària europea, Teresa Ribera, “defensava el tancament de Cofrentes quan era ministra, mentre que ara dona suport a la construcció de noves centrals a Europa”, una posició que considera incoherent.
Fiscalitat i impostos autonòmics
Preguntat pels impostos autonòmics que graven la central, el president ha recordat que la Comunitat Valenciana va ser pionera a aplicar una rebaixa important d’esta taxa. “Són imposicions econòmiques inservibles que només fan que s’encarisca el rebut de la llum”, ha afirmat.
En este sentit, ha garantit que el Consell no posarà més traves a la continuïtat de la central i ha rebutjat “cobrar un impost revolucionari pel simple fet de tindre una nuclear que produïx electricitat i permet no dependre d’altres països”.
Desbloqueig d’expedients elèctrics
Durant la visita, Pérez Llorca també ha anunciat que la Generalitat ha desbloquejat 8.000 expedients d’accés al subministrament elèctric de noves vivendes i empreses de la província de València, que estaven pendents des del 2020.
Segons ha explicat, esta actuació s’emmarca en el segon pla de simplificació administrativa impulsat pel Consell per accelerar tràmits i afavorir el creixement econòmic i l’ocupació. El president ha reclamat que este procés de simplificació s’aplique també a l’administració general de l’Estat.
Pérez Llorca ha estat acompanyat en la visita del vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i Recuperació, Vicente Martínez Mus, i pel CEO d’Iberdrola Espanya, Mario Ruiz-Tagle.