El parc mòbil d’Espanya envelleix: es venen més cotxes de més de deu anys que nous

L’edat mitjana dels cotxes a Espanya puja de 12,6 a 13,1 anys

Cotxes de segona mà
Fira de cotxes de segona mà

El parc mòbil d’Espanya ha envellit mig any des del 2019. L'edat mitjana ha passat de 12,6 a 13,1. Malgrat les ajudes dissenyades específicament per a reactivar la demanda després de la Covid i impulsar el mercat dels vehicles elèctrics, actualment es venen més cotxes de deu anys que nous.

Entre gener i maig es van matricular a Espanya 360.057 automòbils (un 35,9% menys que el 2019) mentre que les vendes de cotxes de segona mà van caure un 6,4% i tot i això an sumar 784.441 vehicles, segons les associacions de fabricants Anfac i de distribuïdors Faconauto i Ganvam.

Dels vehicles d’ocasió venuts fins al maig, el 32,7% (256.227) tenien més de quinze anys, un segment que ha crescut un15,6% respecte del 2019, mentre que un altre 26,5% (207.527) tenien entre deu i quinze anys. Sumant les dues categories, ocupaven vora el 60% del mercat.

El 60,1% dels cotxes de segona mà venuts entre els cinc primers mesos de l’exercici eren dièsel, el 36,1% de gasolina i tan sols el 3,8% eren elèctrics, el triple que el 2019 segons Ganvam.

El 0,3% del parc mòbil amb etiqueta zero

Aquesta tendència complica la consecució de l’objectiu del govern de descarbonitzar el parc mòbil i arribar a 250.000 cotxes amb etiqueta zero (elèctrics i híbrids endollables amb més de quaranta quilòmetres d’autonomia) el 2023 i els cinc milions el 2030.

Segons la DGT, Espanya va tancar el 2020 amb 29.707.581 vehicles en circulació, dels quals tan sols el 0,3% tenien etiqueta zero. El 2019, en canvi, aquesta tipologia va créixer un 81%.

Des de gener, els cotxes matriculats amb etiqueta zero són 20.691 i la previsió és que l’any tanque amb 52.000, segons Faconauto. Es calcula que l’objectiu del 2023 s’aconseguisca en cinc anys, però també expliquen que “el lògic és que les vendes s'acceleren, sobretot a partir de l'any que ve”.

La pandèmia ha fet que la gent compre cotxes econòmics

De les qüestions que expliquen l’evolució del mercat, destaquen els pocs punts de càrrega actualsen, la poca autonomia del vehicles elèctrics (que obliga a disposar d’un altre cotxe per a recórrer distàncies llargues) i el preu elevat (una mitjana de 41.750 euros segons la consultora MSI).

Cotxe elèctric en un punt de càrrega
Cotxe elèctric en un punt de càrrega

A més, la pandèmia ha generat inseguretat econòmica, amb por de perdre la faena o perquè es troba en l'atur o un ERTO, cosa que porta a no gastar.

Tot açò està originant que la gent opte pels cotxes de més de quinze anys, que onden els 1.000 euros.

El sector reclama ajudes per a la compra per a totes les tecnologies

Fabricants i venedors insisteixen en la necessitat d’un pla de renovació que implique convertir els cotxes en ferralla, però també que s’incloguen cotxes nous de combustió molt menys contaminants i més segurs que els vells.

Actualment, el pla d’ajudes que hi ha sobre la taula és el MOVES III, que tan sols preveu subvencions per a adquirir cotxes alternatius i punts de recàrrega, però encara no l’ha activat cap comunitat.

Segons els fabricants, encara que el MOVES III és una “molt bona notícia” per a estimular la demanda de cotxes elèctrics, cal seguir buscant instuments per “donar eixida” als turismes de més de deu anys, que són els que verdaderament originen emissions contaminants. 

També et pot interessar