L'ocupació remunta i marca nou rècord a l'octubre a pesar del repunt lleu de l'atur, amb 742 parats més

La Comunitat Valenciana tanca l'últim mes amb 294.757 persones desocupades sense feina, la xifra més baixa en este període des del 2007 i després d'anotar el menor increment de tot l'estat

Una mestra en una classe (arxiu)
Una mestra en una classe (arxiu) / Shutterstock

El mercat laboral valencià deixa arrere l'entropessó habitual del final de l'estiu i recobra forces abans d'arribar a la recta final de l'any. El mes d'octubre acaba amb un repunt lleu de l'atur, que creix en 742 persones des de setembre, i situa la xifra total en els 294.757 desocupats, segons les xifres difoses este dimarts per Labora, el servici valencià d'ocupació, i el Ministeri de Treball. És la quantitat més baixa per al desé mes de l'any des del 2007. En termes interanuals, l'atur cau en 20.250 persones, un 6,4%. La Generalitat remarca, a més, que la Comunitat Valenciana encadena ja sis mesos amb un total de desocupats que no supera el llindar dels 300.000.

El bac menut d'octubre en les llistes de parats, tot i això, no entela la dinàmica positiva de l'ocupació que, igual que en el 2024 per estes dates, torna a trencar un nou sostre i eleva el nombre d'afiliats mitjans en la Seguretat Social a 2.241.991 després de crear 36.459 faenes, bona part en el sector educació. D'acord amb l'estadística mensual del Ministeri d'Inclusió, un de cada quatre llocs de treball nets creats a tot Espanya (141.926) es localitzen a la Comunitat Valenciana. Així, l'alça que ha portat la quantitat d'inscrits en el territori autonòmic a un nou màxim en la sèrie històrica és encara més notable que la registrada en l'exercici passat. Amb este augment, quan queden dos mesos perquè acabe l'any, hi ha vora 74.000 persones treballant més que en el mateix període del 2024.

L'atur, com sol ocórrer a l'octubre, ha pujat en totes les comunitats autònomes. A escala estatal, l'increment és de 22.101 persones, de manera que hi ha 2,4 milions d'espanyols i espanyoles que busquen treball ara mateix i no en tenen. No obstant això, este avanç de la desocupació respecte del mes de setembre ha sigut menor del que és habitual, destaca Treball. I fins i tot ací ha sigut encara més suau, perquè l'augment relatiu del 0,25% es queda tres vegades per davall del que anota la mitjana nacional, que és del 0,91%.

Hoteleria i sanitat concentren la pujada de l'atur

Si es creuen les dades de Labora i del Ministeri d'Inclusió per sectors, s'evidencia que el gruix de l'augment de l'atur es focalitza en el dels servicis, coincidint amb el final de la campanya d'estiu. Són l'hoteleria (+701) i les activitats sanitàries (+1.680) les dos branques més castigades per la desocupació a l'octubre, fonamentalment per la finalització dels contractes de temporada. El grup terciari és el que engloba la quantitat més gran de parats en tota l'autonomia, quasi tres quarts del total (208.232). Paral·lelament, la xifra de desocupats baixa en indústria (-250), construcció (-400) i agricultura (-130). Des del servici valencià d'ocupació remarquen, de fet, que atenent els grans sectors econòmics, la indústria registra la millor dada d'atur per a un mes d'octubre de tota la sèrie històrica —que comença el gener de 1996—, amb 34.820 valencians en cerca de faena.

Per províncies, l'atur ha pujat en 1.163 persones a Alacant (0,98%) i en 537 a la de Castelló +1,68%), mentre que a la de València ha baixat en 958 persones (-0,67%). De les tres, Castelló és la que presenta un percentatge més acusat de descens interanual (-6,8%), és a dir comparant en els últims dotze mesos. De la xifra total de desocupats valencians, 113.917 són homes i 180.840 són dones. De nou, la desocupació s'acarnissa més amb elles, ja que puja un 0,47% en este col·lectiu, mentre que en el cas d'ells baixa un 0,09%. A més, l'atur entre els joves menors de 25 anys va situar-se en els 19.078 desocupats en el tancament d'octubre.

També et pot interessar

stats