Les obres de condicionament de la ZAL del Port de València es finalitzaran al maig

Es preveu que quan la Zona d'Activitats Logístiques entre en marxa genere 2.000 llocs de treball entre directes i indirectes

El director general de l'Entitat Estatal de Sòl (Sepes), Fidel Vázquez, i el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez
El director general de l'Entitat Estatal de Sòl (Sepes), Fidel Vázquez, i el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez / València Port

Les obres de condicionament de la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del Port de València es finalitzaran al mes de maig i es preveu que quan entre en marxa es generen 2.000 llocs de treball entre directes i indirectes.

Així s'ha posat de manifest en la reunió que han mantingut el director general de l'Entitat Estatal de Sòl (Sepes), Fidel Vázquez, i el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, en la qual s'han compromés a col·laborar en projectes futurs, segons han informat fonts de l'APV.

Posteriorment, han recorregut la ZAL del Port de València per a conéixer l'avanç de les obres de condicionament que va licitar l'entitat dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Durant la visita, han estat acompanyats per representants de l'empresa que executa aquests treballs, que ha explicat l'estat actual de les obres.

El projecte, que estarà finalitzat al maig d'enguany, contempla la reparació i posada a punt de paviments i ferms, enllumenat, sanejament o jardineria. Les actuacions corresponen al projecte de mesures correctores per a la recepció municipal de la ZAL del Port de València que s'aprovà amb data 30 abril de 2020 per l'Ajuntament.

Segons Sepes, l'objectiu del desenvolupament de la ZAL és potenciar l'activitat del Port de València, mitjançant la instal·lació de proveïdors de serveis i operadors logístics en el seu entorn immediat i fomentar així l'activitat econòmica de València i, per la seua influència, la de tota la Comunitat Valenciana. La inversió feta fins al moment pel Ministeri, a través de l'Entitat Estatal de Sòl, ascendeix a 133 milions d'euros.

Empreses per a la ZAL

Amb l'execució d'aquests treballs, s'avança en la instal·lació de les empreses que van optar a dret de superfície. El Consell d'Administració de València Plataforma Intermodal i Logística (VPI Logística) va aprovar l'adjudicació de quatre parcel·les de la ZAL a les empreses Grupo Raminatrans, QA Pimba, MSC i Medlog Iberia.

L'adjudicació de VPI Logística (empresa participada per l'APV en un 98,4% del capital) està condicionada per la finalització d'aquestes obres i la recepció dels terrenys per part de l'Ajuntament de València.

Aquestes empreses tenen previst invertir, conjuntament, 73,4 milions que permetran la creació de 1.518 ocupacions (188 directes i 1.330 indirectes). A més, aquestes firmes es comprometen a contractar aturats de llarga durada i persones en risc d'exclusió social.

En tots els casos, els projectes empresarials presenten un fort component ecològic, ja siga per la instal·lació de complexos sistemes d'estalvi energètic i plantes fotovoltaiques o pel compromís de no contractar subministrament elèctric procedent de combustibles fòssils.

Actualment, hi ha tres parcel·les que queden per adjudicar en la ZAL, per les quals ja s'han anat rebent ofertes. A estes parcel·les, cal sumar la zona de serveis. A més, hi ha dos espais que pertanyen a Sepes que adquirirà l'APV al llarg d'enguany.

Zona verda

Quasi el 50% de la superfície de l'àmbit d'actuació de la ZAL del Port de València es dedicarà a carrils bici, apantallaments acústics, vials públics, passarel·les verdes per als vianants i a zones d'esplai. Així, està prevista la construcció d'un nou tram de carril bici que unisca el "corredor verd" amb la zona sud del Pla Especial de Natzaret per a generar condicions de continuïtat des dels Poblats Marítims fins a la Punta i Pinedo.

A més, el Pla Especial de la ZAL contempla millores per a edificacions protegides que es van cedir a l'Ajuntament. Especialment per la seua importància arquitectònica, històrica i patrimonial, el projecte de la ZAL adequarà i rehabilitarà dos edificis que en el seu moment van pertànyer a la burgesia valenciana, dos propietats privades que amb el Pla de la ZAL s'han recuperat per a donar-hi una utilitat pública i un dret d'ús per a tots els veïns de la zona, segons les mateixes fonts.

En concret, aquests edificis són el xalet del Doctor Bartual, que ja s'ha rehabilitat i actualment és la seu de l'alcaldia de la pedania de la Punta. L'altre és el xalet Sancho o Casal de la Pau que VPI Logística recuperarà, rehabilitarà i adequarà perquè el veïnat de l'entorn puga fer-la servir.

També et pot interessar