La nova terminal de passatgers del port de València permetrà atracar dos creuers i dos ferris el mateix dia

Aquest dissabte es reprén el concurs públic per a la concessió d’aquesta infraestructura marítima.

Creuer atracat en el port de València
Creuer atracat en el port de València / Autoritat Portuària de València

La nova terminal de passatgers del port de València haurà de disposar, almenys, de quatre atracades, que permetran acollir en la mateixa jornada dos ferris i dos creuers, un en règim de port base i l’altre de pas.

És una de les moltes condicions que estableix el plec de condicions per a la licitació d’aquesta obra pública que podria estar operativa el 2024 i que té un pressupost de 20 milions d’euros.

Aquest dissabte, el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ha publicat l’anunci de l’Autoritat Portuària de València pel qual es reprenen els terminis del concurs públic, paralitzats el passat 14 de març arran de la declaració de l’estat d’alarma per la crisi del coronavirus.

Segons les bases del concurs, la nova terminal atendrà el trànsit de creuers, les línies regulars amb les Illes Balears i Algèria, així com el trànsit ro-ro, és a dir, el transport de mercaderies rodades. També haurà de garantir l’operativa independent dels creueristes i els passatges de línies regulars.

Una terminal amb elements històrics

La infraestructura s’ubicarà entre el moll de Ponent i el moll de l’Espigó del Túria, i ocuparà una superfície de 100.000 metres quadrats on abans hi havia les drassanes de la Unió Naval de València, de les quals es conservaran alguns elements, catalogats per la Càtedra Demetrio Ribes com a peces de valor històric artístic. Es tracta del dipòsit d’aigua, la grada de construcció de vaixells, dos grues que podran ser col·locades en un altra ubicació i la subnau A de la nau III.

“Serà un edifici històric i emblemàtic de la València marítima, que continuarà prestant servei a la ciutat i a la ciutadania més de cent anys després de la seua construcció, ara amb les més modernes tecnologies mediambientals”, asseguren en un comunicat fonts de l'Autoritat Portuària de València (APV).

Xarxa elèctrica per als vaixells i plaques fotovoltaiques a les teulades

Les candidatures per a construir i explotar la nova terminal hauran de presentar un ambiciós pla mediambiental, que haurà d’incloure el compromís a adoptar un sistema de gestió ecològic i sostenible, la participació en els iniciatives que promoga l’APV, així com un estudi d’avaluació d’impacte ambiental.

Els vaixells atracats s’hauran de poder connectar a la xarxa elèctrica i les teulades i cobertes dels edificis hauran de disposar de plaques solars fotovoltaiques.

El plec de condicions atorga al pla mediambiental fins a 20 punts del total de 100 sobre els quals s’avaluaran les ofertes. El projecte haurà de contemplar mesures per a la reducció d’emissions CO2 en els equips i instal·lacions de la terminal, propostes per a incrementar l’ús d’energies netes, així com combustibles alternatius als derivats del petroli.

La concessió s’atorgarà per a 35 anys, prorrogables fins a un màxim de 50, i el termini per a presentar ofertes finalitzat el 2 de juliol.

També et pot interessar