Multa de 850 milions a Volkswagen i a BMW per formar un càrtel
Els fabricants alemanys d'automòbils evitaren així competir entre si en les tecnologies de reducció d'emissions contaminants
La Comissió Europea (CE) ha imposat aquest dijous una multa de 875 milions d'euros als fabricants de cotxes alemanys BMW i grup Volkswagen, que fabrica també les marques Audi i Porsche, per participar durant cinc anys en un càrtel per a evitar competir entre si en les tecnologies de reducció d'emissions contaminants. Les empreses van col·laborar entre el juny de 2009 i l'octubre de 2014 intercanviant informació sobre les seues tecnologies per a netejar les emissions contaminants d'òxid de nitrogen, la qual cosa, en última instància, va limitar el desenvolupament tècnic d'aquestes solucions, i infringiren així les normes de competència europees.
Es tracta de la primera decisió comunitària que sanciona un càrtel basant-se únicament en la restricció del desenvolupament tècnic i no per fixar preus, repartir-se el mercat o els consumidors.
El grup Volkswagen haurà de pagar 502,362 milions d'euros i BMW, 372,827 milions. Un tercer fabricant de vehicles alemany, Daimler, no serà multat a pesar de participar en el càrtel, per revelar-ne l'existència a l'executiu comunitari.
"Tenien la tecnologia per a reduir les emissions perjudicials més allà del que requereixen legalment els estàndards d'emissions de la Unió Europea. Però van evitar competir en l'ús de tot el potencial d'aquesta tecnologia per a netejar millor del que exigeix la llei", ha explicat en un comunicat la vicepresidenta comunitària i responsable de Competència, Margrethe Vestager.
Vestager assenyala que la decisió és un exemple de com la "legítima cooperació tècnica" entre empreses "va funcionar malament" i ha deixat clar que Brussel·les "no dubtarà a actuar davant de totes les formes de càrtel que posen en perill" els objectius climàtics de la UE.
Les empreses van reconéixer la participació en el càrtel i van arribar a un acord amb la Comissió per a tancar el cas, per la qual cosa es van aplicar reduccions a la quantia de la multa, del 10% en el cas de BMW i del 45% en el del grup Vokswagen, que a més va cooperar en la investigació. També es va tindre en compte que es tracta de la primera decisió d'aquest tipus.