Multa de 850 milions a Volkswagen i a BMW per formar un càrtel

Els fabricants alemanys d'automòbils evitaren així competir entre si en les tecnologies de reducció d'emissions contaminants

Un jutjat de Madrid condemna Volkswagen a indemnitzar amb 3.000 euros les persones perjudicades pel Dieselgate
Un jutjat de Madrid condemna Volkswagen a indemnitzar amb 3.000 euros les persones perjudicades pel Dieselgate / À Punt NTC

La Comissió Europea (CE) ha imposat aquest dijous una multa de 875 milions d'euros als fabricants de cotxes alemanys BMW i grup Volkswagen, que fabrica també les marques Audi i Porsche, per participar durant cinc anys en un càrtel per a evitar competir entre si en les tecnologies de reducció d'emissions contaminants. Les empreses van col·laborar entre el juny de 2009 i l'octubre de 2014 intercanviant informació sobre les seues tecnologies per a netejar les emissions contaminants d'òxid de nitrogen, la qual cosa, en última instància, va limitar el desenvolupament tècnic d'aquestes solucions, i infringiren així les normes de competència europees.

Es tracta de la primera decisió comunitària que sanciona un càrtel basant-se únicament en la restricció del desenvolupament tècnic i no per fixar preus, repartir-se el mercat o els consumidors.

El grup Volkswagen haurà de pagar 502,362 milions d'euros i BMW, 372,827 milions. Un tercer fabricant de vehicles alemany, Daimler, no serà multat a pesar de participar en el càrtel, per revelar-ne l'existència a l'executiu comunitari.

"Tenien la tecnologia per a reduir les emissions perjudicials més allà del que requereixen legalment els estàndards d'emissions de la Unió Europea. Però van evitar competir en l'ús de tot el potencial d'aquesta tecnologia per a netejar millor del que exigeix la llei", ha explicat en un comunicat la vicepresidenta comunitària i responsable de Competència, Margrethe Vestager.

Vestager assenyala que la decisió és un exemple de com la "legítima cooperació tècnica" entre empreses "va funcionar malament" i ha deixat clar que Brussel·les "no dubtarà a actuar davant de totes les formes de càrtel que posen en perill" els objectius climàtics de la UE.

Les empreses van reconéixer la participació en el càrtel i van arribar a un acord amb la Comissió per a tancar el cas, per la qual cosa es van aplicar reduccions a la quantia de la multa, del 10% en el cas de BMW i del 45% en el del grup Vokswagen, que a més va cooperar en la investigació. També es va tindre en compte que es tracta de la primera decisió d'aquest tipus.

També et pot interessar

stats