Les matriculacions de vehicles cauen un 21% a la Comunitat Valenciana
La falta de microxips està colpejant la indústria segons les dades facilitades aquest dimarts per les patronals de fabricants
Les matriculacions de vehicles han caigut un 21% a l'octubre a la Comunitat Valenciana respecte al mateix mes de 2020, fins a les 5.126 unitats, i des de gener de 2021 el descens representa un 4% menys, amb 61.209 unitats en total.
Les matriculacions de turismes i tot terrenys nous a Espanya durant el mes d'octubre han ascendit a 59.044 unitats, la qual cosa representa un 20,5% menys que el mateix mes de 2020 i un 37% per davall del de 2019.
Segons dades facilitades aquest dimarts per les patronals de fabricants, Anfac; de concessionaris, Faconauto, i de venedors, Ganvam, en l'acumulat de gener a octubre s'han venut a Espanya 706.998 unitats, el 5,6% més que en el mateix període de 2020 (en el qual la pandèmia va afectar l'activitat), però el 33% menys que el 2019.
Amb aquestes xifres, les patronals destaquen que s'allunya l'objectiu d'aconseguir el milió d'unitats matriculades en el tancament de 2021.
La directora de Comunicació d'Anfac, Noemi Navas, apunta que la falta de microxips i la crisi econòmica "continuen llastant" les matriculacions, especialment en el canal de particulars, "mentre que la venda de vehicles d'ocasió d'alta antiguitat està disparada".
"El desproveïment de vehicles per la crisi dels microprocessadors que està colpejant la indústria des de fa mesos continua explicant el nivell de matriculacions tan baix que registra el mercat automobilístic", afirma el director de Comunicació de Faconauto, Raúl Morales.
Per canals de venda, l'únic que s'ha salvat de l'enfonsament ha sigut el de lloguer (puja el 29,3% respecte a octubre de 2020, amb 3.729 matriculacions). El de particulars (el més rendible per a les marques) ha caigut el 18,2% (fins a 31.066 unitats), i el d'empreses, el 27,3%, fins a 24.249 unitats.
En els deu primers mesos de l'any el de particulars és l'únic que segueix a la baixa (el 12% menys, fins a 296.387 unitats), mentre que pugen el d'empresa (el 6,9%, fins a 265.578 unitats) i el de les empreses de llloguer (el 71,6%, fins a 145.033, després que l'any passat no renovaren completament la flota per por que el turisme no s'enlairara per les restriccions a la mobilitat per la Covid-19).
Per model, el més venut el mes passat va ser el Peugeot 2008 (amb 2.232 unitats); mentre que per marca es va situar en la primera posició la sud-coreana Hyundai, amb 5.844 unitats.
En l'acumulat, el Seat Arona és el que més matriculacions suma (18.725 unitats), la qual cosa col·loca l'espanyola Seat en el pòdium (amb 61.731 unitats).
El 40,3% de tots els turismes i tot terrenys matriculats a l'octubre va ser amb motor de gasolina, el 17,6% amb dièsel i el 42,1% va ser amb propulsors elèctrics, híbrids endollables i no endollables, d'hidrogen o amb gas natural o gas liquat del petroli.
Les vendes van caure en totes les comunitats autònomes en el desé mes de l'any excepte a Canàries, que van augmentar l'11,5%, fins a 3.045 unitats (en l'acumulat creixen el 24,1%, fins a les 28.435).