L’educació ètica i la confiança en la gestió pública, claus per a reduir l’economia submergida
Un informe de la Fundació Étnor proposa “anar més enllà” de les sancions i reforçar els valors cívics, l’exemplaritat empresarial i la transparència institucional
 
    La Fundació Étnor advoca per “anar més enllà” de les sancions i els mecanismes de control per a combatre l’economia submergida i abordar-la des d’una perspectiva ètica, basada en valors, pràctiques i actituds que afavorisquen una major moralitat fiscal. Així ho defensa l’informe Economia submergida: una perspectiva ètica. Construint confiança i cohesió social, presentat este divendres a la seu de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV).
En l’acte han participat el president de la patronal, Salvador Navarro; la directora acadèmica de la Fundació Étnor, Adela Cortina; el president de la fundació, Pedro Coca, i el catedràtic de Filosofia Moral de la Universitat de València, José-Félix Lozano, coordinador de l’estudi. Segons Lozano, la desconfiança en les institucions i la ineficiència de l’administració són factors que afavorixen l’economia submergida, junt amb l’atur, la falta d’oportunitats i l’excés de burocràcia. També ha apuntat que una visió utilitarista de la societat propicia actituds permissives amb el frau.
Més enllà de les sancions
L’informe sosté que, encara que les sancions i la supervisió són necessàries, cal complementar-les amb polítiques que promoguen valors ètics i cívics. Proposa reforçar l’educació ètica en tots els nivells, fomentar l’exemplaritat institucional i empresarial i garantir una gestió pública transparent i eficient.
També recomana simplificar les normes i fer-les més clares i justes. Lozano ha remarcat que “la percepció del que es fa amb els impostos és clau” i que els responsables públics “han de ser exigents amb l’eficiència per a mantindre la confiança ciutadana”.
Segons la Fundació Étnor, l’economia submergida danya el bé comú, fomenta l’individualisme insolidari i erosiona la confiança en les institucions, a més de distorsionar la competència i augmentar la desigualtat.
Responsabilitat empresarial i compromís social
El president de la CEV, Salvador Navarro, ha destacat que les empreses “han sabut respondre amb responsabilitat i compromís” davant de crisis com la pandèmia o la dana, i ha reivindicat que “l’ètica és una pràctica viva, no una declaració d’intencions”.
Navarro ha proposat reforçar la transparència, promoure codis ètics, simplificar la fiscalitat i impulsar la formació laboral. Adela Cortina ha insistit que el frau “mina la confiança comuna i debilita la convivència”, mentre que Pedro Coca ha recordat que l'economia submergida i l’absentisme tenen un cost de centenars de milions d’euros.
