Aena licitarà en l'últim trimestre de l'any l'ampliació de l'aeroport d'Alacant-Elx i després la de València

El president i conseller delegat de l'empresa públic, Maurici Lucena, el vicepresident, Javier Marín, i la directora general d'Aeroports, Elena Mayoral, s'han reunit este matí amb les conselleres d'Infraestructures, Salomé Pradas, i de Turisme, Nuria Montes

Aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández
Aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández / Enaire

Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (Aena) iniciarà en l'últim trimestre de l'any la licitació del projecte d'ampliació de l'aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández i, a continuació, la del de València, segons ha anunciat este dijous l'empresa pública.

El president i conseller delegat d'Aena, Maurici Lucena, el vicepresident, Javier Marín, i la directora general d'Aeroports, Elena Mayoral, s'han reunit este matí amb les conselleres d'Infraestructures, Salomé Pradas, i de Turisme, Nuria Montes, per a abordar les necessitats dels aeroports de València i Alacant-Elx Miguel Hernández. La reunió arriba després d'avançar l'empresa pública que inclourà la proposta d'ampliació de les terminals de València i Alacant en el pròxim període inversor, que transcorrerà del 2027 al 2031 i que inclou un període de consultes amb les companyies aèries.

En la trobada, l'alta direcció d'Aena ha concretat a la Generalitat que el gestor aeroportuari iniciarà la licitació del projecte d'ampliació de l'aeroport d'Alacant-Elx Miguel Hernández en l'últim trimestre d'enguany i, a continuació, es licitarà el projecte per a l'aeroport de València. La delegació d'Aena ha explicat a les dos conselleres que el procés de planificació de les infraestructures aeroportuàries es basa en "previsions de trànsit elaborades amb criteris tècnics i pronòstics d'organismes internacionals". Com a resultat d'eixe procés, s'ha conclòs que les prioritats d'inversió han de ser les ampliacions dels terminals dels aeroports d'Alacant-Elx Miguel Hernández i de València, perquè estes actuacions permetran incrementar la capacitat dels dos aeroports i així cobrir la demanda futura. Per tant, "el creixement sostenible en termes aeroportuaris, econòmics i mediambientals de les dues infraestructures continuarà contribuint a la generació de riquesa i ús dels territoris als quals presten servei", ha assenyalat Aena.

L'empresa pública ha recordat també que "planifica les seues actuacions amb prou antelació en funció de l'evolució del trànsit, calculada amb rigor pels tècnics del gestor aeroportuari", i que "ha garantit la capacitat dels aeroports, com a mostra el que cap de les infraestructures de la regió s'ha saturat en cap moment". Les inversions associades a l'ampliació dels terminals es debatran a proposta d'Aena en el procés de consultes preceptiu amb les línies aèries, en un procediment reglat per una llei de l'any 2014 en el qual intervenen la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència i el regulador. Després es plasmaran en el pla d'inversions d'Aena, el denominat DAURA (Document de Regulació Aeroportuària) que cada cinc anys arreplega les inversions que necessiten els aeroports si es compleixen les previsions de trànsit.

La Generalitat diu que "no és suficient"

Per la seua banda, la consellera d'Infraestructures, Salomé Pradas, ha explicat que Aena "ha traslladat avanços en relació amb l'ampliació de les terminals dels aeroports, però no és suficient". "En el Consell de la Generalitat lamentem que les nostres reivindicacions en relació amb l'aeroport de València i l'aeroport d'Alacant-Elx no s'han concretat en els termes desitjats. No han portat terminis específics, ni inversions específiques, ni el volum d'operacions, sols avanços tímids en relació amb les terminals de tots dos aeroports", ha criticat. Pradas ha assegurat que el govern valencià continuarà reivindicant la segona pista de l'aeroport d'Alacant-Elx i l'ampliació del de València, amb els informes tecnicoeconòmics que "sustenten aquesta reclamació" elaborats per les cambres de comerç.

En el mateix sentit, la titular de Turisme, Nuria Montes, ha advertit que els dos aeroports "estan operant pràcticament al límit de la capacitat". Per això, el Consell ha demanat a Aena que "de manera urgent" programe les obres necessàries que estan previstes en els plans directors, entre altres la segona pista de l'aeroport d'Alacant. "No podem esperar ni un minut més, cada dia de retard inversor costa als valencians sis milions d'euros", ha asseverat. Montes ha incidit que Aena "està molts anys sense fer inversions importants" en els dos aeroports a pesar que "la seua potència inversora és per descomptat inqüestionable".

Més satisfeta s'ha mostrat l'alcaldessa de València, María José Catalá, que ha assenyalat que, si es confirma definitivament l'ampliació de l'aeroport, estarien "molt contents", però ha demanat prudència. Així, a la pregunta de si l'Ajuntament participarà en la inversió, ha replicat: "Nosaltres, a més de declaracions, volem realitats documentals. Jo això ho vull veure en un paper i llavors faré la valoració oportuna".

També et pot interessar

stats