El joguet busca el seu lloc a les aules

L'institut tecnològic AIJU treballa en diferentes projectes per a transformar el joguet tradicional en intel·ligent i per a fomentar les competències digitals entre els més joves.

És el tercer any de desenvolupament de productes dins el projecte Cloud4toysto
És el tercer any de desenvolupament de productes dins el projecte Cloud4toysto / @AIJU_Tecnologi

Els joguets ja no es divideixen en tradicionals o tecnològics. Ni tampoc són sols per a gastar-los en el temps lliure. Una empresa valenciana treballa en un vaixell amb el qual els més menuts poden jugar però que també fa les funcions de joystick per a un videojoc gràcies a uns sensors que té integrats i que estan vinculats a una app. És només un exemple de producte, de moment de laboratori, que l' Institut Tecnològic del Joguet (AIJU) està desenvolupant de la mà d'una empresa de la Comunitat Valenciana dins el projecte Cloud4toys. El projecte, que està en el seu tercer any de desenvolupament, compta amb la participació d'11 empreses i pretén avançar en la transformació del joguet tradicional en intel·ligent, una de les tendències del sector que marca AIJU. Enguany s'està treballant l'aspecte de la seguretat, un repte d'altra banda general en l'aplicació de les noves tecnologies de la digitalització.

El joguet és un sector en bona part molt tradicional, no sols en el tipus de producte sinó en la forma de fabricar, que també té una vessant innovadora. La introducció de noves tecnologies és en general incipient encara que en alguns aspectes és un procés que ja ha començat i que es considera de futur. AIJU recorda que la primera impresora 3D es va adquirir fa 17 anys i en l'actualitat és una tecnologia consolidada en el sector. La robòtica, en aquest context innovador, s'està abordant tant des del punt de vista de la cadena de producció, per a facilitar processos i millorar la productivitat, com de l'ús del mateix joguet. I en aquest últim aspecte, l'institut del joguet compta amb un projecte de col·laboració amb escoles i instituts de llocs com ara Villena, València, Ibi o Alcoi, per a desenvolupar continguts jugant i fomentar la vocació de les xiquetes i joves a la ciència. Continguts com ara muntar i fer funcionar drons, per citar només un exemple. "L'objectiu és aconseguir noves competències digitals entre els estudiants", explica César Carrión, responsable de l'àrea de Noves Tecnologies d'AIJU. La integració de la tecnologia en les escoles és també una de les tendències en què treballa el joguet de cara al futur, remarca Carrión.

El joguet està inmers en la seua temporada de fabricació, segons recorda l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ). Uns mesos especialment intensos pel que fa a la producció dirigida al mercat exterior. El clúster del joguet està ubicat a la Foia de Castalla (l'Alcoià) i el componen 80 empreses aproximadament, segons dades del Pla Estratègic de la Indústria Valenciana 2017.

També et pot interessar