La inflació valenciana tanca un maig estable al 3,2% per les rebaixes fiscals en l'energia
La taxa subjacent repunta una dècima des del mes passat i se situa en el valor màxim des de març del 2024
L'Institut Nacional d'Estadística (INE) ha confirmat que l'índex de preus de consum (IPC) de maig es manté a la Comunitat Valenciana en un 3,2% interanual, la mateixa taxa que el mes passat. Esta estabilització s'explica per les rebaixes fiscals, en vigor fins a l'1 de juny, que han contingut els preus de l'electricitat i han compensat l'encariment dels paquets turístics i el repunt dels carburants. També contribuïx a la baixa l'abaratiment de la roba i de les hortalisses, llegums i creïlles.
L'ens estadístic ha ratificat el mateix percentatge d'inflació definitiva a escala estatal, una dada que l'executiu espanyol haurà de tindre en compre abans de decidir si prorroga la resta de mesures que encara queden actives per a fer front als efectes de la guerra al Pròxim Orient, que caducaran a finals de mes.
La inflació subjacent —que no inclou en el càlcul elements volàtils com l'energia i els aliments frescos— repunta este mes una dècima, fins al 3,1%. La xifra, lleugerament per damunt del percentatge nacional, és la més elevada en més de dos anys, des de març del 2024. La dinàmica d'este indicador, que permet mesurar de forma més ajustada l'evolució estructural dels preus a mitjà termini, ha oscil·lat durant tot l'últim exercici en una forqueta entre el 2,2 i el 3%.
El gasoil, un 24% més car
Al maig, el grup que més pes torna a tindre a l'alça en la inflació és el del transport, que a la Comunitat Valenciana eleva la taxa interanual en set dècimes i passa d'estar un 6 a un 6,7% més car. Esta tònica s'explica fonamentalment, segons l'INE, per l'increment dels preus del transport de passatgers per via aèria, que ara fa un any va experimentar una baixada més acusada.
En perspectiva mensual, els combustibles s'han abaratit lleument per la moderació del preu del petroli, davant de la possibilitat d'un acord de pau entre els Estats Units i l'Iran. Este descens, tot i això, no compensa l'espiral inflacionista que des de l'esclat de la guerra el passat 28 de febrer ha disparat el preu dels carburants, sobretot el gasoil. L'estadística de maig mostra que este producte és un 24% més car ara que fa un any, mentre que l'increment de la gasolina és del 7,5%.
(Estem ampliant esta informació.)