Inditex dispara el benefici un 30% el 2023 i guanya 5.381 milions en un altre any de rècords

El gegant tèxtil, propietari de marques com Zara i Massimo Dutti, eleva un 28% els dividends fins a 1,54 euros per acció

Façana d'una botiga de Zara
Façana d'una botiga de Zara / David Zorrakino (Europa Press)

Inditex ha tancat l'exercici fiscal del 2023, el segon amb Marta Ortega al capdavant del gegant tèxtil, com el millor any de la seua història per segona vegada consecutiva. Per primera vegada ha superat els 5.000 milions d'euros de benefici net i ha fregat els 36.000 milions en ingressos, en un període marcat per l'escalada de la inflació, la contenció del consum, la incertesa econòmica i de la situació geopolítica global pels conflictes bèl·lics a Ucraïna i Gaza.

Segons ha detallat aquest dimecres a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) abans de l'obertura de la borsa, el grup fundat per Amancio Ortega ha guanyat entre febrer del 2023 i febrer del 2024 un total de 5.381 milions d'euros, xifra que suposa un 30,3% més que en el període anterior.

Segons el balanç de resultats conegut hui, el grup propietari de Zara i Massimo Dutti, entre altres marques, ha elevat en un 10,4% les vendes del 2022 fins a arribar a 35.947 milions d'euros. D'aquest volum, 9.064 milions corresponen a facturació en línia —25% del total—, un percentatge que situa la divisió electrònica del conglomerat encara lluny de l'objectiu del 30%. Tot i això, s'ha assolit un avanç del 16% en les vendes per internet en l'últim any.

Per marques, la facturació de Zara i Zara Home s'ha incrementat un 10% fins a assolir els 26.050 milions. La popular firma de roba aporta pràcticament el 72,5% de la facturació del grup, quasi tres quartes parts, una quantitat semblant a la reportada un any abans. Totes les firmes del grup tèxtil experimentaren un creixement en les vendes, amb Oysho al capdavant del rànquing (+19%). Li segueixen Massimo Dutti (+15%), Stradivarius (+13%), Pull&Bear i Bershka (+10% en ambdós casos).

El 2023, Inditex ha obert botigues en 41 mercats, entre d'altres, Cambodja. Al final de l'any operava 5.692 botigues a tot el món després d'haver-ne incorporat 192 més a la xarxa i tancar-ne 315.

Amb l'increment de facturació aconseguit i el control de les despeses operatives perquè cresqueren menys, el conglomerat dels Ortega conclou l'exercici amb un marge brut del 57,8%, huit dècimes per damunt del període anterior. Aquest indicador mesura la diferència entre el guany per vendre un producte i el que costa produir-lo.

Davant d'aquestes xifres, el consell d'administració proposarà a la junta general d'accionistes un increment del dividend del 28% amb càrrec als resultats del 2023, que elevaran el preu per acció a 1,54 euros.

De cara al 2024, i després de més de dos anys sense operacions a Rússia —que fins a la guerra havia sigut el seu segon mercat, després d'Espanya— i a Ucraïna, la companyia té previst tornar a territori ucraïnés a partir de l'1 d'abril. A més, vol invertir al voltant de 1.800 milions principalment en l'optimització de l'espai comercial, la integració tecnològica i la millora de la plataforma en línia. A això se suma un pla d'expansió logístic, que suposa un programa d'inversions extraordinari de dos anys centrat en l'ampliació de la capacitat logística que destinarà 900 milions en cada un dels exercicis 2024 i 2025.

També et pot interessar

stats