Huit de cada deu espanyols valoren els empresaris positivament o molt positivament

Més del 65% de la població considera que van jugar un paper rellevant o molt rellevant en el suport després de la dana

Imatge d'arxiu de dos treballadors d'una fàbrica
Imatge d'arxiu de dos treballadors d'una fàbrica / Shutterstock

El 77% de la ciutadania espanyola té una imatge positiva o molt positiva dels empresaris, segons el Baròmetre de l'Empresari, basat en més de 3.600 enquestes realitzades en tot el país. Esta valoració és especialment alta entre emprenedors, menors de 30 i majors de 65.

L'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), en col·laboració amb la consultora GAD3 i l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (Ivie), ha presentat dimecres els resultats de la tercera edició d'este estudi, d'àmbit nacional. El president d'AVE, Vicente Boluda; el director adjunt d'Investigació de l'Ivie i catedràtic d'anàlisi econòmica de la Universitat de València, Joaquín Maudos; el president i fundador de GAD3, Narcís Michavila, i la directora general de GAD3, Sara Morais, han fet públiques les conclusions.

Els enquestats identifiquen com a principals àrees de compromís empresarial la innovació tecnològica (75%), el desenvolupament econòmic i social (69%) i la generació d'ocupació (68%). Maudos ha subratllat que "les dades més recents fan palesa la importància que l'empresariat té a l'hora de generar renda, ocupació i ingressos públics en l'economia espanyola, amb valors que han augmentat el 2024".

Els quasi 3,3 milions d'empreses existents generen el 87% del PIB i el 85% de l'ocupació. A més, representen el 89% de tota la inversió espanyola en general i el 94% de la que està vinculada al creixement de la productivitat.

Només a través de l'Impost de Societats i les cotitzacions que paguen a la Seguretat Social, els ingressos de les empreses suposen el 34% del total d'ingressos públics, fet que situa Espanya en el cinqué lloc del rànquing de la UE-27, i amb 7,7 punts per damunt de la mitjana.

"Els més de tres milions d'empresaris al nostre país, de totes les grandàries i sectors, som els protagonistes en la generació d'ocupació i inversió a Espanya. Per este motiu, com més empresaris tinguem, millor ens anirà com a societat", ha subratllat Boluda.

Atributs més valorats

L'estudi destaca que els atributs més reconeguts en els empresaris són el lideratge, la perseverança i l'amabilitat. A més, el 45% de la població reconeix que admira un empresari concret.

Per tercer any consecutiu, els ciutadans destaquen la motivació (46%), la creativitat (44%) i la perseverança (42%) com a valors clau de l'esperit emprenedor. Entre els atributs que caracteritzen este col·lectiu, enguany prenen protagonisme la determinació, la innovació, la passió i el lideratge.

Dificultat per a emprendre

Només el 15% dels enquestats considera que emprendre a Espanya és fàcil, una xifra que, encara que millora lleugerament respecte a l'any anterior, posa en relleu els desafiaments estructurals de l'ecosistema empresarial. Entre els obstacles assenyalats destaquen la preferència per la seguretat laboral i, entre els menors de trenta anys, la falta de capital i el risc financer.

No obstant això, l'estudi reflecteix que el 31% de la població ha emprés alguna vegada, sobretot homes i persones de 45 a 54 anys. Malgrat les dificultats, un 57% de les persones que han emprés se senten satisfetes, destacant com a principals motius la realització personal, l'autonomia i els assoliments aconseguits.

A més, el 24% de la població declara que té intenció d'emprendre en un futur, percentatge que puja al 53% entre els joves, mentre que un 57% dels enquestats afirma que, si poguera retrocedir en el temps, li hauria agradat emprendre i tindre el seu propi negoci.

Per a Morais, "emprendre a Espanya continua sent una decisió valenta. Malgrat els obstacles, com els alts impostos o la falta d'ajudes, cada vegada més ciutadans, el 50% dels menors de 30 anys, reconeixen el valor de crear i liderar projectes propis".

En paraules de Boluda, "emprendre encara es considera una eixida difícil i arriscada per l'excessiva burocràcia, l'alta fiscalitat, i la por al fracàs". "Si volem que hi haja més empresaris i generar més ocupació i més inversió, necessitem impulsar la simplificació administrativa, reduir impostos i conscienciar la ciutadania, des d'edats primerenques, que el fracàs és part de l'aprenentatge", ha indicat.

Reptes i barreres: gènere i joventut

El Baròmetre de l'Empresari també fa èmfasi en els desafiaments específics als quals s'enfronten els joves i les dones empresàries. El 61% dels enquestats considera que els joves empresaris troben majors dificultats, principalment per la falta d'experiència i el qüestionament de la seua legitimitat.

Quant al paper de la dona en l'àmbit empresarial, el 52% reconeix que es troba amb barreres afegides, destacant la conciliació familiar, el menor accés a oportunitats i l'escassetat de referents femenins en posicions de lideratge empresarial.

L'actuació empresarial durant la dana

El Baròmetre de l'Empresari 2025 incorpora un capítol específic sobre la percepció ciutadana cap a la resposta de l'empresariat durant la dana. Segons les dades, més del 65% de la població considera que els empresaris van jugar un paper rellevant o molt rellevant en el suport a les zones afectades, evidenciant el seu compromís amb la societat més enllà de l'àmbit econòmic.

Les accions més reconegudes pels ciutadans van ser les donacions de recursos i projectes, així com el suport logístic desplegat per moltes empreses per a respondre a l'emergència. Esta actuació reforça la idea d'un empresariat solidari, àgil i sensible en situacions de crisis.

També et pot interessar

stats