El govern presenta el Pla Auto 2030 amb 400 milions d'ajudes directes a la compra de cotxes elèctrics en 2026
El programa, de 25 mesures, busca impulsar la indústria i elevar la quota de vehicles electrificats fabricats al nostre país
El govern espanyol ha presentat este dimecres el Pla Espanya Auto 2030, una iniciativa articulada en 25 mesures que naix amb l'objectiu de ser un full de ruta per a impulsar l'automobilístic al país i marcar el rumb cap a l'electrificació. Posa el focus en diversos àmbits, com l'oferta, la demanda, la competitivitat de la indústria, la infraestructura de recàrrega i la nova mobilitat i economia circular. Dins del programa s'arreplega la iniciativa Pla Auto+, dotat amb 400 milions d'euros en ajudes directes —gestionades per l'executiu central— que es destinaran a la compra de vehicles elèctrics en el 2026.
El president espanyol, Pedro Sánchez, ha clausurat l'acte en què s'ha presentat el projecte i ha assenyalat que "hui disposar d'un vehicle elèctric és una inversió inicial molt important per a moltes famílies". Segons ha dit, els ciutadans mereixen un "exercici d'honestedat" per part de les administracions i per això Espanya "no se'n baixarà" de la transició a l'electromobilitat, ha sostingut.
En este sentit, Sánchez ha remarcat que el nou Pla Auto planteja una regulació "molt més amigable amb el sector", així com incentius i suport a l'oferta i la demanda perquè "troben l'equilibri" de manera que un cotxe elèctric es fabrique a Espanya i "que siga econòmic".
El nou pla és fruit de la col·laboració estreta entre el govern espanyol i els fabricants, representats per la patronal Anfac. També preveu la injecció de 580 milions d'euros addicionals per al Perte del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC) i llançament d'un nou Pla Moves Corredors, dotat amb 300 milions d'euros, que contribuirà a "desplegar punts de recàrrega en les denominades 'zones ombra'", és a dir, en carreteres on encara no hi ha els necessaris.
Quant als objectius, s'emmarquen en tres camps —impacte econòmic, sostenibilitat i autonomia estratègica—. La principal aspiració és mantindre l'ocupació associada a esta branca d'activitat a Espanya i que el país continue sent el segon fabricant europeu i nové a escala mundial quan només es produïsquen vehicles elèctrics.
Segons ha explicat durant la presentació el secretari d'Estat d'Indústria, Jordi García Brustenga, el procés d'electrificació en el qual es troba actualment la indústria automobilística també guia les metes que el pla establix quant a producció i venda de vehicles. Així doncs, la intenció és que la quota de models electrificats produïts a Espanya passe del 12% en el 2023 al 95% en el 2035, mentre que en vendes comportaria passar del 10 al 100%, sempre en el mateix horitzó temporal.