El govern limitarà el lloguer de temporada i d’habitacions i bonificarà els propietaris que no apugen el preu
Sánchez anuncia un decret llei, al qual Sumar avança que no donarà suport, amb incentius fiscals per a propietaris que mantinguen el lloguer i mesures per a frenar abusos en contractes de curta duració
El president del govern, Pedro Sánchez, ha anunciat este dilluns que en les pròximes setmanes aprovarà un reial decret llei amb tres mesures urgents que inclouen incentius per als propietaris que no apugen el preu als llogaters i iniciatives per a posar fre a l’abús en els contractes de lloguer de temporada i d’habitacions. Els propietaris que renovaren el contracte sense apujar la renda tindran una bonificació fiscal del 100% en l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) que compensarà els ingressos que deixen de percebre per no augmentar el preu, segons ha explicat Sánchez durant l’acte de demolició dels primers edificis de l’antic quarter de Campamento, a Madrid. La proposta de Sánchez no tindrà el suport de Sumar, formació que considera que la iniciativa s'ha fet "pensant en els rendistes".
El decret també limitarà els contractes de lloguer de temporada per a acabar amb l’ús fraudulent que s’està produint. S’establiran condicions estrictes perquè un contracte siga considerat de temporada i s’aplicarà un règim sancionador per a qui incomplisca la normativa estatal sobre lloguers de curta duració.
Sánchez ha lamentat que moltes ciutats s’estan omplint d’este tipus de contractes, que generen incertesa i obliguen a renegociar contínuament per motius especulatius.
Control sobre el lloguer per habitacions
Una altra mesura posa fre a l’abús en el lloguer per habitacions. La renda total de totes les habitacions llogades no podrà superar el preu del contracte de la vivenda sencera. A més, en zones amb mercat de lloguer tensionat, s’aplicaran els mecanismes de control de renda previstos en la llei d'habitatge.
Sánchez ha recordat que el govern continuarà construint vivenda assequible i intervindrà en el mercat del lloguer per a evitar que la vivenda s’utilitze com a font d’enriquiment especulatiu, en detriment de moltes famílies.
El decret llei no tindrà el suport dels socis de govern de Sánchez. Per Sumar, el portaveu d'Habitatge en el Congrés, el diputat valencià Alberto Ibáñez, troba que el decret afavorix els rendistes i ja avancen que no el secundaran al Congrés. La vicepresidenta Yolanda Díaz, també integrant d'esta formació, ha carregat contra la proposta per considerar que suposa "regalar diners públics als rendistes", un fet que ha titlat de "greu error". "En estos termes, la proposta del PSOE no tindrà el nostre suport", ha postil·lat la vicepresidenta en la xarxa social Bluesky.
Ibáñez ha denunciat que la proposta de l'ala socialista del govern espanyol "és un regal inacceptable als rendistes mentre gira l'esquena als inquilins", al mateix temps que ha assenyalat que l'únic decret que hauria de presentar Sánchez a la cambra baixa és un per a frenar la "pujada massiva" en els preus de lloguer que suposarà renovar els contractes de quasi 600.000 persones a Espanya.