La garantia dels productes s'amplia de dos a tres anys
El govern espanyol ha incrementat de cinc a deu anys el termini en què els fabricants han de disposar de peces de recanvi
El govern espanyol ha ampliat els terminis de les garanties legals dels productes de dos a tres anys i ha incrementat de cinc a deu el temps mínim en el qual els fabricants estan obligats a disposar de peces de recanvi, una vegada que el producte deixa de fabricar-se, per a garantir-ne la reparació.
El Consell de Ministres ha traslladat a la normativa espanyola diverses directrius europees per a fer un pas més en l'estratègia d'economia circular i apostar per una major durabilitat dels béns amb la finalitat d'aconseguir patrons de consum més sostenibles, lluitar contra l'obsolescència i reduir l'impacte en el medi ambient.
La reforma, segons explica el Ministeri de Consum, incorpora la durabilitat d'un producte com a criteri objectiu perquè la persona consumidora avalue si està conforme amb la compra, amb això quan un bé no tinga la durabilitat que l'empresa i la persona consumidora hagen pactat a través del contracte de compra, el client podrà triar entre la reparació o la substitució del producte.
Consum amplia els terminis obligatoris de garantia i de reparabilitat per a augmentar la vida útil dels productes: la garantia legal fins als tres anys i dos anys per als continguts o serveis digitals.
Novetats en la contractació de serveis digitals
La iniciativa afig a la legislació per primera vegada la contractació de continguts i serveis digitals que no costen diners, que s'obtenen a canvi de dades personals per la persona consumidora. Per exemple, seran considerats subministraments de continguts, segons Consum, els programes informàtics, aplicacions, arxius de vídeo, arxius d'àudio, arxius de música, jocs digitals, llibres electrònics o altres publicacions electròniques.
Els serveis digitals seran tots els que permeten crear, tractar, accedir o emmagatzemar dades en format digital, i això inclou el programari d'intercanvi de vídeos i àudios i d'altres tipus d'allotjament d'arxius, el tractament de texts o els jocs que s'oferisquen en l'entorn en línia, les xarxes socials, el correu electrònic en línia i els serveis de missatgeria instantània.
Fins a cinc anys perquè el consumidor reclame si no està conforme
La nova normativa amplia de tres a cinc anys el termini de prescripció per a exercir els drets que la persona consumidora té quan no estiga conforme. En aquest període, l'usuari només haurà de demostrar que el bé, contingut o servei digital no és conforme als acords, sense necessitat demostrar la falta de conformitat en el moment del lliurament, com fins ara.