Foment augmenta les sancions contra les “negligències” de les concessionàries de les autopistes

El ministre Ábalos reitera que no es renovaran les concessions que acaben aquesta legislatura.

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres
El ministre de Foment, José Luis Ábalos, durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres / Zipi (Efe)

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dijous un decret de mesures urgents de carreteres que actualitza i augmenta les sancions contra les “negligències” de les empreses concessionàries de les autopistes “quan afecten els usuaris”.  

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha justificat en roda de premsa el nou règim sancionador, perquè en l'actualitat les multes no tenien “res a veure amb els danys que es produeixen” i amb l’objectiu d’evitar que les persones “es tornen a quedar abandonades a la neu” en autopistes gestionades per un operador privat. 

Ábalos feia al·lusió a la imposició de sanciones mínimes a Abertis tot i la seua responsabilitat en el fet que 3.000 persones es quedaren incomunicades per una nevada al principi del gener a l’AP-6 de Madrid, una via operada per l’empresa. 

El reial decret també modificarà la norma per a facilitar el desviaments de vehicles pensants, com els camions, cap a les autopistes en moments d’alta densitat del trànsit a la carretera, com les operacions d’eixida i de tornada de Nadal o l’estiu. Una mesura que, segons Ábalos, té un impacte “brutal” en la reducció de la sinistralitat. 

Les concessions de les autopistes de peatge no es renovaran

El titular de Foment també ha confirmat la decisió del govern espanyol de no renovar les concessions privades de les autopistes que conclouen aquesta legislatura. El 30 de novembre es produirà l’alliberament de la primera d’aquestes vies, l’AP-1 de Burgos. 

No obstant això, ha convidat les forces polítiques a participar en la comissió del Congrés per la sostenibilitat de la xarxa d’autopistes i autovies espanyoles i que, segons Ábalos, és l’única infraestructura de què es gaudeix debades, malgrat les necessitats de manteniment de més de 20.000 quilòmetres de carretera. 

El reial decret aprovat pel Consell de Ministres preveu altres modificacions, que faciliten les expropiacions per a completar projectes de carreteres i garantir la sostenibilitat de les carreteres radials de Madrid.

També et pot interessar