Facua detecta diferències fins a un 215% en les tarifes d'ITV en funció de la comunitat autònoma
El País Basc i Cantàbria són les autonomies amb les tarifes dels turismes més cares i en el cas de les motocicletes, els preus més elevats estan a Madrid
Facua - Consumidors en acció ha detectat diferències de fins a un 215,3% en les tarifes de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) obligatòria per als turismes amb motor de gasolina i d'un 91,5% en els vehicles dièsel per a enguany, en funció de la comunitat autònoma en la qual es fa.
El País Basc és el territori amb el preu d'ITV més alt tant per als turismes dièsel, 56,01 euros, com per als de gasolina, 53,63 euros. D'altra banda, la de Madrid és la comunitat autònoma on és més car passar la ITV de les motocicletes, amb 39,82 euros. Pel que fa al preu mitjà de la ITV en les dèsset comunitats autònomes, en l'actualitat és de 38,25 euros per als turismes de gasolina i de 45,09 euros per als equipats amb motor dièsel.
L'anàlisi de l'associació recull les tarifes d’ITV de turismes, tant dièsel com gasolina amb catalitzador —ja que els no catalitzats tenen cada vegada menys presència al parc automobilístic d'Espanya—, així com de motocicletes. Els preus inclouen el 21% d'IVA, però no la taxa de Trànsit, establida en 4,18 euros per a totes les inspeccions.
El País Basc i Cantàbria lideren els rànquings
Euskadi es manté un altre any més com el territori amb el preu de la ITV més alta, i li seguix de ben a prop Cantàbria, que se situa en la segona posició, amb 49,47 euros. El tercer lloc és per a Castella i Lleó, amb 45,63 euros. Les tarifes més econòmiques continuen estant un altre any més en les estacions de Mallorca, amb 17,01 euros. En segon lloc, les d'Andalusia per als vehicles amb menys de 1.600 centímetres cúbics, 29,10 euros —per a la resta es paguen 39,34 euros—, i Extremadura en el cas de les estacions explotades directament per l'administració autonòmica, 29,25 euros.
Pel que fa als vehicles dièsel, el País Basc continua liderant el rànquing i de nou Cantàbria se situa també com la segona autonomia més cara, amb 55,99 euros. A continuació, Aragó, amb 54,87 euros. Per contra, les tarifes més econòmiques estan a Extremadura —29,25 euros; en les privades es paguen 38,82 euros—, les illes Balears i Andalusia.
Cinc autonomies han congelat preus, entre elles la valenciana
L'anàlisi de les ITV feta per Facua enguany reflectix que només cinc comunitats autònomes (Andalusia, Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Extremadura) i Ceuta han congelat les tarifes.
Les majors pujades, del 5,4%, s'han produït en totes les taxes d'Aragó i en les aplicades per a turismes de gasolina i dièsel de La Rioja (5,3% per a les motocicletes). El segon increment més alt ha sigut a Astúries, del 3,4% tant en els cotxes de gasolina com en els dièsel (3,1% per a les motocicletes). En tercer lloc, la pujada del 2,9% aplicada per a tots els vehicles a les Canàries.
Models d'explotació diferents segons les autonomies
Segons la comunitat autònoma, l'explotació de les estacions d'ITV pot ser pública o privada. En aquells llocs en els quals és privada, sol prestar-se mitjançant un règim de concessió en el qual els preus són controlats per l'administració corresponent, excepte en els casos de Madrid i Múrcia, on són lliures. També existeixen zones on conviu un model mixt de públiques i privades.
A la Comunitat Valenciana, la Generalitat va aprovar el juliol de 2022 que la gestió de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) tornara a ser pública una vegada va concloure la concessió de les empreses privades que s'encarregaven de les revisions periòdiques des de feia 25 anys. La posada en marxa de la nova societat va començar el 31 de desembre del 2022.