Creix el pes dels aliments frescos i baixa la compra d'oli d'oliva: estes són les principals dades del consum alimentari

El consum alimentari es manté estable en un any marcat per la moderació dels preus, segons l’informe anual del Ministeri d’Agricultura

Lloc de fruita i verdura d'un mercat
Lloc de fruita i verdura d'un mercat / Europa Press

El consum d’aliments i begudes a Espanya es va mantindre estable durant el 2024, amb un lleuger descens del 0,2% en volum, però amb un increment del 2,4% en la despesa total, que va superar els 119.600 milions d’euros. Així ho ha destacat el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, en la presentació de l’Informe de Consum Alimentari del 2024, un exercici marcat per la moderació dels preus respecte a l’any anterior.

Cada persona va consumir una mitjana de 680 quilos o litres d’aliments i begudes —un 1,5% menys que el 2023—, mentre que la despesa mitjana per habitant va ser de 2.797 euros. Planas ha subratllat que la planificació de la compra afavoreix la sostenibilitat i contribueix a reduir el malbaratament alimentari.

Els hàbits saludables guanyen pes en les llars

El 87,5% del consum alimentari es produeix dins del domicili. Les llars van consumir 26.823 milions de quilos o litres i van gastar més de 83.700 milions d’euros, un 2,6% més que el 2023.

El ministre ha assenyalat que les famílies aposten per una dieta saludable i assequible, amb presència habitual de làctics, fruites i hortalisses. També augmenta el pes dels aliments frescos (un 0,3% més) fins a representar el 37,9% de la cistella de la compra. Creix el consum de carn (2,4%) i ous (2,9%), mentre que retrocedeix el peix (-3,7%) i l’oli d’oliva (-2%), en benefici del de gira-sol (7,9%).

Els joves d’entre 18 i 35 anys combinen plats ràpids com conserves, preparats i congelats amb un consum estable de fruita, pasta, arròs i làctics. El patró alimentari reflecteix una aposta per la dieta mediterrània.

El supermercat, el canal preferit

El supermercat es consolida com el principal canal de compra, amb un 67,2% del volum total i un creixement de l’1,8%. Per contra, perden pes els hipermercats (-3%) i les botigues tradicionals (-5,4%). La venda en línia, tot i que minoritària, puja un 0,8%, especialment en productes no frescos.

Document
Resum executiu de l'informe anual de consum alimentari

Més menjars en casa i més planificació

El consum fora del domicili es manté estable en volum (-0,2%), però creix un 1,9% en despesa. Els bars i els restaurants continuen concentrant el 71,7% del consum fora de casa. Al mateix temps, augmenta el consum en entorns laborals i en altres llars, mentre que disminueix al carrer i en centres educatius.

El 94% de la població esmorza a casa, un àpat que representa el 28% del consum domèstic. Tot i que el dolç continua dominant, el format salat guanya popularitat (1,5%). També es redueixen les preparacions tradicionals i creix l’ús de la fregidora d’aire, que ja s’utilitza en el 4% dels casos.

Entre les motivacions principals per a la compra d’aliments destaquen la practicitat, el sabor i la salut. Les receptes amb base de verdures, patata i pasta guanyen terreny, i, encara que les amanides perden pes, la verda continua sent la més consumida, seguida de plats amb llentilles i cigrons. Són les principals conclusions de l'estudi.

També et pot interessar

stats