Els cotxes nous s’encareixen un 38% des de 2019 i es disparen fins als 41.000 euros de mitjana
La pujada de preus deixa el mercat sense opcions assequibles i frena les matriculacions
Els preus dels cotxes nous a Espanya s’han disparat un 38,1% en només cinc anys i han assolit un màxim històric de 40.582 euros de mitjana en el primer quadrimestre de 2025. Això suposa un increment d'11.190 euros, gairebé el doble de la pujada de l’IPC en el mateix període. Així ho indica el Baròmetre VN elaborat per Coches.com i l’Associació Nacional de Venedors de Vehicles (Ganvam), que alerta de la pèrdua d’accessibilitat en el mercat i de la pràctica desaparició del vehicle econòmic.
El repunt de preus multiplica per dos l’augment acumulat de l’IPC en el mateix període i ha deixat pràcticament sense opcions per sota dels 20.000 euros. El nombre de models considerats "assequibles" ha caigut del 38% al 21% en cinc anys.
El Sandero, únic per sota dels 20.000 euros
En 2019 hi havia tres models per sota dels 20.000 euros; ara només en queda un. Actualment, només queda un model en el mercat espanyol, el Dacia Sandero, que ha passat de costar 9.640 euros el 2019 a 15.300 euros enguany, amb un increment del 58%. Els deu cotxes més venuts tenen ja un preu mitjà de 29.645 euros, un 56,6% més que fa cinc anys.
La pujada frena les vendes
Els alts preus han provocat una caiguda en les matriculacions del 13,4% entre gener i abril en comparació amb el mateix període del 2019. Enguany s’han venut 377.889 cotxes nous, enfront dels més de 436.000 que es van vendre abans de la pandèmia.
Esta retracció reflecteix la pressió que exerceix l’alça de preus sobre els compradors, obligats a ajornar o descartar la compra d’un cotxe nou.
Factors clau de l’encariment
Segons Ganvam, la pujada respon a diversos factors acumulatius: l’encariment de materials, transport i energia; l’enduriment de les normatives mediambientals i de seguretat, i la transició cap a la mobilitat electrificada.
A més, la irrupció de nous sistemes d’assistència a la conducció (ADAS) i la digitalització del vehicle han incrementat el cost de fabricació.
El cotxe usat, cada vegada més atractiu
Davant esta situació, el mercat del vehicle d’ocasió guanya protagonisme, amb preus mitjans entorn dels 20.000 euros, molt per sota dels cotxes nous. Els vehicles nous estan deixant de ser assequibles per a bona part de la població, forçant un gir cap al mercat de segona mà.
El sector alerta que si no s’adopten mesures per a abaratir els vehicles nous, serà difícil renovar el parc automobilístic i avançar cap a una mobilitat més sostenible i segura.