El consum es disparà a València les primeres setmanes després de la DANA
Els productes de primera necessitat són els que més van pujar, tant a la província de València com a la resta d'Espanya
La catàstrofe de la DANA va trastocar el ritme de vida dels territoris afectats i també va afectar el consum. Els registres dels hàbits de compra van sentir un "impacte significatiu" durant la setmana després de la DANA i el consum va repuntar fins al 10% a la província de València.
Segons la consultora especialitzada Circana, durant les primeres setmanes hi va haver un "increment excepcional" en la demanda de productes essencials, impulsats per les necessitats immediates dels afectats i la resposta solidària de la població. A més, les fonts expliquen que en estos casos els productes destinats als menuts encapçalen les compres solidàries i que s'estima que l'increment de la venda d'alimentació infantil va suposar un 130% respecte a les xifres habituals. Estes pujades també es reflecteixen a l'alça en les estadístiques a escala autonòmica i estatal durant els mateixos dies.
Dins de la categoria de comestibles, a certa distància, els plats preparats van ser els següents en la llista de consum que es van disparar, amb una pujada del 47,4% a València, del 38,7% a la Comunitat Valenciana i del 18,3% a la resta d'Espanya.
Necessitat d'higiene i neteja
La imatge de la quantitat de voluntaris ajudant en la neteja dels pobles afectats per la DANA quedarà gravada en l'imaginari col·lectiu. Graneres, fregones, poals i els productes de neteja van ser indispensables per a intentar recuperar una normalitat soterrada davall del fang. La demanda dels estris de neteja va pujar un 83% a la província de València i quasi un 30% a la resta d'Espanya. Altres productes d'higiene com els bolquers van viure un augment del 90% a València, un 80% a la Comunitat Valenciana i un 40% a Espanya. També s'han registrat creixements en les mateixes dates d'altres compres com la dels productes d'higiene femenina, del manteniment de la llar, de desinfectants i els destinats per als animals.
Quant a l'impacte general en el consum, les dades avalen que les vendes a la província de València durant la setmana de la DANA van pujar un 10,3%, un 7,9% al conjunt de la Comunitat Valenciana i només un 1,2% a Espanya. Amb el pas dels dies i ja en la segona setmana —del 3 al 10 de novembre—, el repunt de la despesa general respecte a la mateixa setmana de l'any anterior a la Comunitat Valenciana va ser del 8,7%, un increment que encara respon a l'augment de la demanda a conseqüència de la DANA.