La Comunitat Valenciana va tancar el 2022 amb un superàvit comercial de 323 milions d'euros
Aquesta realitat va ser possible malgrat que el creixement de les importacions va ser vora deu punts superior al de les exportacions
La Comunitat Valenciana va tancar el 2022 amb un superàvit comercial de 323 milions d'euros, amb augment del 22,2% en les exportacions i del 31,7% en el cas de les importacions, segons les dades que publica aquest dijous el Ministeri d'Indústria. Aquest superàvit, no obstant això, és molt inferior al registrat el 2021, que va ser de 2.567 milions, i situa la Comunitat com l'única amb resultat comercial positiu en el conjunt de l'any 2022 entre les principals comunitats autònomes exportadores.
Les exportacions valencianes suposaren 39.621,8 milions d'euros durant tot l'any, dada equivalent a un 22,2% més que durant l'exercici anterior. Per contra, les importacions sumaren 39.298,7 milions, el 31,7% més. Les principals vendes a l'exterior van ser en el sector d'alimentació, begudes i tabac (19,5% del total i un increment del 5% interanual); semimanufactures no químiques (17,3% del total i un creixement del 22,5%), i l'automòbil (14,6% del total i una pujada del 32,6%).
Per províncies, les exportacions a Castelló van augmentar un 24,9%, fins a 10.954 milions d'euros; les exportacions a València van créixer un 24%, amb 21.599 milions d'euros, i a Alacant van augmentar un 13,7%, fins a 7.068 milions d'euros. Com a resultat de l'any, el balanç comercial va tancar en negatiu a València (-2.874,3 milions), mentre que va ser positiu a Alacant (1.113,8 milions) i Castelló (2.083,6 milions).
D'altra banda, el detall per destinacions mostra que el principal client dels productes valencians és la Unió Europea, com ja és tradicional. La UE compra el 56,9% de tots els productes que les empreses valencianes venen a l'exterior i les vendes van repuntar un 21,3%. La zona euro, més concretament, adquireix el 48,8% del total, encara que van registrar un retrocés del 20,3% el 2022. Itàlia, Portugal, França i Alemanya són, per aquest orde, els primers clients valencians. L'informe també destaca, en qualsevol cas, el bon comportament de les exportacions a Turquia (que van créixer un 30,4%), al Regne Unit (34,3%), a Oceania (51,9% més) i a l'Amèrica Llatina (amb un increment del 26,8%).