La Comunitat Valenciana i quatre autonomies més tornen a fer front comú en defensa de la pesca en el Mediterrani
Les cinc regions mediterrànies espanyoles s'han reunit amb el comissari europeu de Pesca per a presentar una posició conjunta en suport d'una pesca adaptada
Cinc autonomies espanyoles (Andalusia, Illes Balears, Catalunya, la Comunitat Valenciana i Múrcia) han subratllat este dijous a Brussel·les els esforços fets pels seus pescadors en els últims anys per a millorar l'estat de les poblacions al Mediterrani i van demanar que les propostes de pesca per al 2027 permeten assegurar la viabilitat del sector i de les comunitats costaneres.
Representants d'eixes cinc comunitats autònomes s'han reunit amb el comissari europeu de Pesca, el xipriota Kostas Cadis, així com amb altres responsables de l'executiu comunitari, als quals han presentat una posició conjunta en suport d'una pesca adaptada al Mediterrani. "No podem continuar així. Volem una adaptació de tota la normativa comunitària pesquera", ha defensat en declaracions a la premsa el conseller de Catalunya, Óscar Ordeig, que ha afegit que la pesca costanera "ha patit d'una manera devastadora els efectes d'una mala regulació. En els últims anys hem (...) perdut flota pesquera, treballadors de la mar i això ha tingut un impacte socioeconòmic importantíssim" , ha indicat.
No és la primera vegada que estes cinc autonomies s'unixen per a reivindicar a Brussel·les un canvi en la política pesquera al Mediterrani. A l'octubre de 2025, els presidents de les cinc comunitats autònomes enviaren una carta a la Comissió Europea per a reclamar mesures que facen front a la greu situació econòmica del sector pesquer al Mediterrani. La missiva va arribar a la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen.
En particular, va dir el conseller, l'objectiu és que hi haja una adaptació del Reglament de Pesca del Mediterrani, un pla de gestió per a protegir i recuperar els recursos pesquers en esta zona, que regula especialment la pesca d'arrossegament. En la reunió, les cinc comunitats han rebutjat que cada mes de desembre, en la reunió de ministres de Pesca on es negocien les quotes pesqueres, es plantegen retallades del 80% dels dies en què pot eixir a faenar la flota al Mediterrani. El conseller català s'ha mostrat "satisfet" que el comissari Kadis haja escoltat les peticions espanyoles i ha valorat que Brussel·les estiga disposada a fer canvis en les normes. "En les pròximes setmanes esperem tindre novetats, peró ja ens ha dit que hi haurà modificacions també en l'avaluació dels estocs", ha dit Ordeig.
Ha assegurat així mateix que el comissari ha "reconegut els esforços que s'han fet, amb mesures selectives per a impulsar una pesca sostenible". I ha explicat que les comunitats autònomes espanyoles han aportat informes científics per a demostrar que eixos esforços han permés una recuperació de les reserves i de la biomassa.
El conseller de Pesca de Múrcia, Joaquín Buendía, ha incidit en eixes mateixes reivindicacions."El missatge ha sigut únic per part de les cinc Comunitats Autònomes (...) Hem traslladat de manera genèrica que al llarg de tots estos anys s'ha fet un esforç importantíssim en la sostenibilitat dels nostres caladors i en el manteniment dels nostres caladors que ha donat resultats, que els caladors del Mediterrani (...) tenen una bona salut en este moment", ha dit a EFE. "Si els caladors s'han recuperat com científicament és demostrable, hem d'ampliar els dies de faena, els dies d'activitat de pesca. Nosaltres reivindiquem que ens acostem als 180 dies a l'any. Hem de canviar eixes restriccions que hi ha per a l'ampliació de les flotes, per a la millora de les flotes, per a la modernització de les flotes", ha defensat.