La Comunitat Valenciana busca el seu lloc al sud-est asiàtic, un mercat en expansió

Empreses valencianes i espanyoles volen obrir mercat a la zona, que suma més de 600 milions de persones, i de possibles consumidors.

Contenidors de transport de mercaderies al port de Hai Phong, Vietnam
Contenidors de transport de mercaderies al port de Hai Phong, Vietnam / Khan (Reuters)

El Sud-est asiàtic aspira a convertir-se al 2020 en la cinquena economia del món. Països com Indonèsia, Singapur o Malàisia estan en el punt de mira de les empreses valencianes i espanyoles, que volen provar sort en un dels mercats més dinàmics i que major d'inversió estrangera rep. 

Les inversions espanyoles en la zona van ascendir l'any passat a més de 435 milions d'euros segons l'Institut Espanyol de Comerç Exterior, un augment notable respecte a 2016. Només a Tailàndia, el nombre de firmes espanyoles ha passat de 15 a 40 en l'última dècada.

Grans companyies i empreses més menudes

Grans companyies espanyoles, com ara Ferrovial, Roca, Gas Natural, Repsol, Fagor, Inditex, Mango o Pascual estan instal·lades en una o diverses capitals de la regió, on també han provat sort firmes més menudes. 

Una d'aquestes és Hormesa, una empresa que fabrica forns i equipament per a la fundició o el tractament de metalls a Tailàndia. Disposa de 10 treballadors. El director gerent, José Sánchez, explica a Efe que una de les majors dificultats a Tailàndia, on concentren el 90% del negoci, és el finançament i el fet que les autoritats obliguen la major part de les empreses estrangeres a tindre un soci local. Segons denuncia, a Espanya cal un major suport a les pimes, tot i que cada vegada hi ha més formació i coneixement de l'exterior. 

Per a Samuel Martínez, també desplaçat a Tailàndia al capdavant de l'empresa energètica Maetel, "el més complicat" de la regió és la barrera de l'idioma, la diferent cultura del negoci i les divergències entre els països que conformen el Sud-est Asiàtic. Ací és on entra en joc l'ASEAN, l'Associació de Nacions del Sud-est Asiàtic, que agrupa deu països de la regió amb diferents estatus polítics i culturals, des del sultanat petrolífer de Brunéi fins al règim comunista de Vietnam o la inestabilitat governamental de Myanmar. L'àrea econòmica promou la instal·lació d'empreses estrangeres oferint-les, entre d'altres, aranzels preferencials amb altres països de la regió i amb els que hi hagen tractats de lliure comerç, com ara la Xina o Nova Zelanda.  

  

També en el punt de mira de les valencianes

Les empreses valencianes volen també obrir mercat a la zona, que en conjunt suma més de 600 milions de persones, i de possibles consumidors. 

El maig passat, nou firmes valencianes de productes com ara tèxtil, moble, equipament mèdic o alimentació, van participar en una missió comercial organitzada per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial, l'Ivace, a Malàisia, Indonèsia i Singapur. L'objectiu, "comprovar de primera mà les possibilitats dels seus productes en aquests interessants mercats i fer nous contactes comercials", segons va informar la Generalitat. 

Amb una població conjunta aproximada de 300 milions d'habitants i un dinamisme econòmic mitjà que superarà enguany el 4%, aquests tres països sobreeixen entre els cinc clients principals dels productes de la Comunitat Valenciana en el sud-est asiàtic. Concentren el 42% de les exportacions valencianes a la zona.

També et pot interessar

stats